Connect with us

No comment

Válságban a Turul

avagy 8 fő alatt tünés haza…

Kinek van ma már ideje és ereje arra, hogy holmi rosszul működő mechanizmusokon csámcsogjon? Cserébe konkrét leszek, a szarvasi Turul moziról lesz szó.

 

Először is üzenem: A mozi nem halott. A sávszélesség és a plazmatévé sem ölte meg. Mi viszont láthatóan igyekszünk.

 

Mivel magyarázzuk azt, hogy a plázákban sorok kígyóznak a slágerfilmeken és az art mozik (jóval nagyobb számban, mint pl. Párizsban) is megélnek Budapesten.

 

Ma ott tartunk, hogy 8 néző alatt nem vetítenek a nemrég felújított szarvasi moziban.
Ha tehát mint múltkor, egy Békésszentandráson nyaraló fiatal pár, valamint Péter filmrajongó (az elmaradt vetítések rekordere) és jómagam (mostanában átlag filmnéző) megjelenünk egy szemledíjas film vetítésén Szarvason, az több mint elégtelen. Az kevés.

 

De nézzük más szemszögből

 

Kinek éri meg az, hogy a lerendelt kópiát nem vetítik le egyszer sem a városban? Fűtés nyáron nem kell, egy gépész plusz két órás munkaideje bánja meg az áram. Plusz az, hogy talán máskor is eljönnek esetleg négynél többen azaz a plusz négyből nem lesz mínusz négy. Biztosan és megnyugvással lehetne számítani egy meghirdetett vetítésre egy ad abszurdum mozinak nevezett intézményben.
Ellenben így nem éri meg. Mint megtudtam korábban elmaradt vetítéseken már megjelentek 7-en is, köztük egy tanárnő, aki vitte diákját is a történelmi témájú filmre. Elmaradt, ha nem tetszik tessék osztódni, vagy le lehet tölteni ill. haza lehet menni, köszönettel viszlát, kívül jobb a levegő.

 

Mit lehetne tenni?

 

A vetítés és két sör után válságkezelést tartottunk, felhívtuk gazdasági szakértőinket, marketing trükköket emlegettünk, észérvek jöttek elő, tömött fapados filmklubok emléke sejlett fel, majd a 3D-s multiplex réme intett óvatosságra minket.

 

Először is nem kellene feladni

 

Panaszkodhatunk a mozi halálára, de abból nem lesz reklám, sőt, abból nem lesz több néző sem.

 

Egyértelmű, hogy az Oscar-díjas vagy az országos marketing kampánnyal felfuttatott filmek nem az egy hónapos késésre vannak felépítve. Aki nem látta valamelyik nagyvárosban az már el is felejtette vagy áthelyezte a majd-egyszer-letöltöm filmek listájára. A Gettó milliomost mostanában játsszák Szarvason, már egy hónapja láttam, de csak azért ilyen későn mert így alakult. Kíváncsi vagyok most lesznek-e rajta nyolcan a moziban? Azon a filmen, amire márciusban nem kaptam jegyet Budapesten a Westend-ben, mert annyian voltak.

 

Aztán, a székek felújítás után is kényelmetlenek. A moziban persze nem a kényelem a döntő elem, de az otthon ágyból nézéssel nehéz vetekedni fenékcsont-gyaluló szerkezetekkel.  A terem befogadó képessége (292 hely) a szocialista tömeges népművelő korszakot idézi, még mindig beférne Kardos teljes lakossága, de nem hiszem, hogy a közeljövőben egész estés film készül a településről.

 

Válságstábunk két dolgon változtatna

1. Ne akarjuk megtölteni a mozit, főleg ne későn leadott filmekkel.
2. Tegyük inkább kényelmessé 20-30 fő számára (az legalább több mint az átlag 4 főre jutó nem játszott filmek aránya) és találjuk meg a filmekkel ezt a 20-30 főt Szarvas és környékén.

 

Mi a teendő?

 

Először is kell egy ember, aki foglalkozik ezzel, és hajlandó dolgozni. Akár csak napi 2 órát. Tudom, hogy kevés a pénz és a munkaerő, de talán egy kicsit legyen mindenki, gépésztől pénztárosig művelődésszervező. Törhetnék a fejüket azon, mivel csalják be a 30 főt.
Persze nem 5 perccel a vetítés előtt, hanem jó szakemberként, plakátokkal, marketinggel, kampányokkal és nem utolsó sorban jó filmekkel.

 

Teszi azt,

 

megszerzi az új magyar filmeket, amiket nem lehet letölteni az internetről olyan könnyen pláne nem jó minőségben. Nem sorolom, de egy havi programot ki lehetne tölteni filmszemle győztes jó magyar filmekkel próbaképpen. Csak aztán ezt közölni is kellene az emberekkel.

 

Ott vannak azok a filmek, melyeket csak a pesti art mozikban vetítenek és ma már ezek alatt nem feltétlenül a fekete-fehér művészfilmeket kell érteni. Talán ezek is érdemesek egy tematikus hónapra a főiskolás szorgalmi időszakban. De a mainstream filmek sem lennének nélkülözve ha külön kampány épülne rájuk. A fiatalok ma már szombaton éjfélkor járnak szórakozni. Addig is megnéznének egy filmet, ha lenne mit és ráadásul le is játszanák. Csak ehhez hozzájuk kellene szólni, plakátokkal, rádióban, újságban, szórakozóhelyeken.

 

Tudok olyan fiatal társaságról, akik az új Rambo filmre mindannyian beöltöztek heccből Rambonak és mindez Szarvason történt 2009-ben. Őket vajon megszólította-e valaki később? Vagy csak hülyének nézték őket és örültek a minimum 8 főnek? Az eset mintapéldája annak, hogy a közösségek maguktól is meg tudnak mozdulni, igényük van a mozira és a kultfilmekre.

 

Ötletek

 

Gondolt már valaki azon turistákra, akik esős időben vagy csak a belvárosban sétálva beülnének egy moziba?

 

Az online hirdetésekre, hírlevelekre, honlapra, összehangolt akciókra, kuponokra, sorsolásokra?

 

Mi történne, ha havonta egyszer ingyen lenne a mozi 20 fő felett? Talán megérné egy vetítéssel az eddig elmart közönségből visszahódítani minimum 20 főt.

 

Ha mindezt valaki legalább 1 évre előre átgondolná, és a marketinget legalább olyan fontosnak tartaná, mint a vetítési szabályokat, akkor mindössze 20-30 széket kellene kicserélni kényelmes fotelekre és lenne egy jó kis mozink, amivel egy otthoni DVD-zés sem érne fel. Különben is minek saját medence, ha van saját uszodánk?

 

Majd egyszer egy messzi-messzi galaxisban, ahol a Papírrepülők és a Turulmadarak találkoznak arról fogunk beszélgetni egy jó film után, hogy a vidéki mozizás nem halott, akkor sem, ha élve akarták eltemetni.

 

Csak azután nehogy felemeljék a nézőszám minimumát 31 főre…

 

Albel Tamás

www.nyulzug.hu
nyulzug@gmail.com
albeltamas@gmail.com
a mozi honlapja: www.turulmozi.hu

Click to comment

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Kiemelt

Hirdetés

Archívum

Kategóriák

Friss

Connect