Ismét bezárnák a vasutunkat?

vasutbezaras090825x

Ismét felröppent a hír, hogy a szarvasi vasútvonalon megszűnik a személyforgalom. Érdekel-e valakit ez a hír a Jobbikon kívül? A Szegedre, Pestre járó iskolásokat és szüleiket mindenképp, de őket a Körös Volán a mezőtúri vonatindulás előtt egy órával elindított céljárattal ki tudná segíteni a bajból, így elérnék a vonatot, és még a város szélére sem kellene kisétálni hajnalban. Aki meg Lőkösháza felé akar utazni, oldja meg! De komolyan.

 

Fel vagyunk háborodva, hogy mi pénzeket vesznek fel pl. a BKV-nál, ezzel mennyi adóforintot húznak ki, pl. az M44-es alól. Lehet, hogy hülyeséget írok, és semmi köze a kettőnek egymáshoz, de az adóforintok ha nem is a végtelenben, hanem annál közelebb levő zsebekben találkoznak. Személy szerint 40 forintot költöttek adóforintjaimból a fenti végkielégítésre, azokból az adóforintokból, amit szándékaim szerint útra, közbiztonságra, oktatásra fizettem be. Nem nagyon tetszik a dolog. Ugyanakkor az sem normális, hogy az állam finanszíroz egy vastagon veszteséges szolgáltatást, és itt maradjunk az M44-es példájánál, ami megint máshonnan veszi el a pénzt. Igaz, hogy néhány nyugdíjasnak ez a legegyszerűbb utazási mód Csabacsűdről bejönni a piacra, de valahogy be szoktak jönni a szentandrásiak is. Amikor állunk a pirosnál és meg tudjuk számolni, hogy hányan utaznak a Zsuzsi vonaton, elképedve mondjuk ki a számot, „egy”. Persze az is lehet, hogy az a kalauz volt, az utasok meg kupé jegyet vettek, és fektükben nem látszottak. Nem kell matematikusnak lenni ahhoz, hogy kételkedjünk abban, hogy az üzemanyagköltséget fedezi-e a beszedett fuvardíj, a járulékos költségekről ne is beszéljünk. Igaz, egy tanulmány szerint a busz és a vonat egy kilométerre eső költsége, nagyon pariban van, sőt, a busz csak a nagyon buszra optimalizált körülmények között veszi csak fel a versenyt a vonattal. Kivéve akkor, ha egyiken sem utazik senki, mert akkor 20%-kal a busz üzemelési költsége kevesebb.

Egyébként a vasút szétzilálását már 1968-ban elkezdték a szakik, amikor a kisforgalmú ráhordó vonalak 30%-át számolták fel, és terelték a közútra, ugyanakkor a közúthálózatot elfelejtették olyan arányban fejleszteni, hogy azt a terhelést elbírja. Ezeknek a vonalaknak a felszámolás egyet jelentett a rakodóhelyeknek a felszámolásával, így ami egyszer közútra került, az ott is folytatta útját. A szakik kinevezésének módja azóta sem változott. Szakértő lett az, akinek nem jutott szék, mikor elhallgatott a zene, ill. a józan paraszti ész híjáról papírja volt.

Kékkel a bezárandó szárnyvonalak (Fotó: Tevan Imre)

Akik a gazdaságtalan vonalak fenntartása mellet tették le a voksot, azok gazdasági érveket nem tudnak felhozni, csak ilyen és ehhez hasonló érzelmekre ható frázisokat, mint elkótyavetyéljük apáink munkájának gyümölcsét, több közúti baleset lesz, milyen szép vonatozni Szilvásvárad környékén, és így tovább. Arról elfeledkeznek, hogy ez itt nem Luxemburg, a végkielégítések mellett nem jut mindenre pénz korlátlanul.

Akinek van épkézláb ötlete, mint pl. üzemeljen VÁM-mentes bolt, sztriptíbár, vagy amszterdami mintára coffeeshop a vonaton, amivel meg lehetne tölteni utassal a Zsuzsi vonatot, az küldje el nekünk, a jobbakat feltesszük.

A képek a 2007. október 27-i tiltakozáson készültek.


{jomcomment}