Vasút – lenni, vagy nem lenni?

vasut090914

Sok ember jött el a Jobbik Vasútállomás előtt rendezett tiltakozó akciójára, amit a szarvasi szárnyvonal bezárása ellen szerveztek. Bár Földesi Zoltán képviselő pénteken határozottan cáfolta azt, hogy tervbe van véve további szárnyvonalak bezárása, ezzel nem osztotta meg azokat, akiket érzékenyen érintett már a felröppenő hír is, annak esetleges valóságtartamától függetlenül. A halászlakiak nagyon találva érzik magukat, hiszen arra még csak szilárd burkolatú út sincs, egy esős ősz elzárná őket e külvilágtól vasút nélkül.

Táblájukon egyszerűen érzékeltették, hogy mi lesz Halászlak vasút nélkül: Halál-lak. Számukra kicsit megnyugtató lehet Polgármesterünk – aki most nem tudott jelen lenni – korábbi kijelentése, hogy valamilyen formában fenn fogják tartani az érintett települések, igaz még a formáját nem tudja, és azért a város lakosságát ennyire érzékenyen érintő témában nem szokott felelőtlenül ígérgetni. Ha ezzel a demonstrációval csak egy évet kap a vasút, attól kezdve a Fidesz-kormány felelőssége lesz betartani ígéretét.

A felszólalók, Tóth Zoltán, a Magyar Gárda kapitánya, Gajdos Attila és Samu Tamás Gergő közül Gajdos Attila volt a legindulatosabb, aki úgy is kezdte a mondanivalóját, hogy nagyon dühös. Az eddigi kormányok fejére olvasta az elmúlt húsz év rossz döntéseit, hibás privatizációit. Állítása szerint az egész folyamat lényege a föld, a vízvagyon és az élettér megszerzése, és ennek része a vasúti infrastruktúra lerombolása, privatizációra való előkészítése. Az egész rossz mögött a Világbankot látja, akik ráerőszakolják a magyarok érdekeit nem szolgáló, rossz döntéseket az országra, és ebben 20 éve segédkezik a hatalmi elit. A jobbik nem fél kimondani azt, hogy a magyarság érdekében kész szembemenni az EU-val, de akár az IMF-fel is. A Jobbik kész minden eszközzel ellenállni nekik, akár gerillaharccal is az erőforrások megtartása érdekében, a vidék megmaradásáért. Politikai hovatartozástól függetlenül felszólította a politikai elitet, hogy mindenki valljon színt, hogy milyen megoldást támogat.

A következő, és egyben utolsó szónok Samu Tamás Gergő volt. Felhívta a figyelmet arra, hogy az augusztusban kiszivárgott 2000 km-re szemben már 3000 km-nyi vasutat akarnak felszámolni. Az egész vasút körül kialakult helyzet okának azt látja, hogy azokat a vonalakat, ahol nyereséges a személyszállítás privatizálni akarják. Hangsúlyozta, a személyszállítás közszolgáltatás, nem pedig üzlet, esetleges hiányát fedezhetné a teherszállítás haszna, amit az EU tilt, de ebben a helyzetben kit érdekel az EU? „Ha a Mezőtúr-Nagyszénás-Orosháza-Mezőhegyes-vonal nem gazdaságos, akkor be kell zárni a BKV-t is, hiszen az is veszteséges. Akkor abba kell hagyni a 60 éven felüliek gyógyítását is, hiszen az sem éri már meg. Számoljuk fel a tűzoltóságot is, hiszen a lakosság többsége úgyse szorul a szolgáltatásukra, ráadásul az is veszteséges” mondta a szarvasi Jobbik elnöke. Ismét cáfolta, hogy a Jobbiknak nincs programja, majd azt mondta „2007 őszén ugyanitt voltunk és ugyanígy tüntettünk. De tüntettek a jobbikosok Nagyszénáson és Orosházán is. Akkor két évet nyertünk Most tüntetnek Mezőhegyesen és Vésztőn is. Ha most két évet nyerünk, akkor talán még 100 évre megmenthetjük a vasutat, hiszen a következő választás után a Jobbik parlamentbe kerülésével minden gyökeresen megváltozik… Ha továbbra sem áll el a kormány vidékromboló szándékától, akkor elmegyünk a törvényesség határáig. Vagy még annál tovább is!”.

A demonstráció közben befutott egy vonat, de nem kellett arrébb állni, hogy az utasok ki tudjanak tódulni. Nem lesz könnyű okosnak lenni. A címben szereplő kérdést korábban már feltettük az M44-essel kapcsolatban is, de még annak sem dőlt el a sorsa. Isten malmai lassan őrölnek, a pénzek meg gyorsan folynak el végkielégítésekre, ki tudja mire marad, vasútra, M44-re?


{jomcomment}