in

Tamás mise

Érdekes szertartáson, Tamás misén vehettek részt a Szélrózsa találkozó keretében városunkban tartózkodó evangélikus fiatalok. A kételkedés nem új keletű és nem csak az egyházon kívüli, nem hívő világra jellemző, hiszen a mise is Jézus egyik követőjéről kapta a nevét, Tamás apostolról, akit Hitetlen Tamásnak is ismerünk. Tamás addig nem hitte el Jézus feltámadást, amíg az ujjával meg nem érinthette a sebét. Aki ellátogatott tavaly a debreceni Modembe, hogy megnézze a Messiások kiállítást, és látott egy embert Jézus sebeiben matatni, az pont Hitetlen Tamásról láthatott egy szupergusztustalan animációt művészet címén.

Már maga a mise elnevezés is furcsa a magyarországi evangélikus berkekben, mert mise ugye a katolikusok szertartása, az evangélikusoknál istentisztelet van. Erre szakértő magyarázatot kaptam Horváth Olivér evangélikus lelkésztől, aki elmondta, hogy a magyar evangélikus egyház a sokkal dominánsabb református egyház szokásaihoz került közelebb, és távolodott el a katolikus liturgiától. Más országokban ez ennyire nem jellemző, ott még a lelkészi öltözékek is jobban hasonlítanak a katolikus papokéra.

E szerint a liturgia szerint tartott interaktív mise Finnországból indulva hódít egyre nagyobb teret, s a hitetlenkedőknek, kétkedőknek adhat segítséget megtalálni az utat, ugyanakkor mozgalmasságával, újszerűségével próbálja a nyüzsgő ifjúságot is integrálni, ill. próbál nekik újszerű közösségi érzést nyújtani.

A Tamás mise olyan istentisztelet, amire elviheted a vallástól idegenkedő szomszédodat, barátodat is, nem fog unatkozni. Nem kötelező részt vennie semmiben, maga dönthet, hogy részese akar-e lenni a történéseknek, vagy megőrzi szemlélődő státuszát. Az oltár mellett profi zenekar és énekkar nyomja a ha nem is a talp alá valót, de a mindenképp fülbemászó zenét. Az igehirdetés előtt úgynevezett imádságjárás keretén belül tudnak a résztvevők személyes kapcsolatba kerülni a lelkészekkel, akikből legalább nyolc teljesít szolgálatot egy-egy Tamás misén. Ők a templom különböző stratégiai pontjain helyezkedtek el, ahol könnyen meg tudták őket közelíteni a hívők. Komoly sorállás alakult ki, mikor a fiatalok nagy része igénybe akarta venni ezt a szolgáltatást. Az igehirdetés után ismét visszaköszönt egy a katolikusoknál használatos liturgiai elem, mikor az egymás közelében ülők kézfogással üdvözlik. A mise utolsó részében lehetőség volt fakultatív úrvacsora vételére is, majd tovább folyt az együttlét érzésének erősítése szóban, dalban, zenében és képekben, mert ahogy az a képekből is kiderül, a projektor szerves része a misének, amin keresztül ízelítőt kaphatunk az evangélikus humorról, ami még szórakoztató is ráadásul.

Vélemény, hozzászólás?

Soha ne add fel!

Üdvözlet Dalmáciából