Virtuális és valóságos utazás 8 országon át a Vajdában

101223vajda

101223vajdaAz iskolánkban már nem csak gondolatban tudjuk a világot bejárni, hiszen sikeresen pályáztunk a Tempus Közalapítványnál „Az egész életen át tartó tanulás program” keretén belül. Kitartó internetes majd személyes kapcsolatfelvétel és pályázatírás gyümölcseként a projektben együttműködhetünk 7 ország tanáraival, így diákjainknak lehetősége van kiutazni és gyakorolni az angol nyelvet Spanyolország, Skócia, Franciaország, Németország, Olaszország, Lengyelország, és Törökország iskolái közül választva.

A projekt két tanéve folyamán minden angol nyelvet tanuló diáknak lehetősége van arra, hogy részt vegyen a programban és a tanórák keretén belül a partneriskolákkal együttműködve a szaktanárok vezetésével feladatokat oldjon meg angolul, a projekt munkanyelvén, valamint arra is, hogy a partnerországok valamelyikébe elutazzon a tanárokkal együtt. Összesen 24 fő utazására kaptunk támogatást, amely lehetővé teszi, hogy a legjobb, legszorgalmasabb résztvevő gyerekeket egy projekt által finanszírozott külföldi úttal jutalmazzuk meg. A projekt feladataiban való részvétel során diákjainknak alkalmuk van gyakorolni a nyelvet, megismerni a partner országokat, az ott élő gyerekeket, iskoláikat, városaikat, sporteseményeiket, stb. Ez a projekt közös weboldalán és az internet felhasználásával valósul meg.

Az iskolánkban már nem csak gondolatban tudjuk a világot bejárni, hiszen sikeresen pályáztunk a Tempus Közalapítványnál „Az egész életen át tartó tanulás program” keretén belül. Kitartó internetes majd személyes kapcsolatfelvétel és pályázatírás gyümölcseként a projektben együttműködhetünk 7 ország tanáraival, így diákjainknak lehetősége van kiutazni és gyakorolni az angol nyelvet Spanyolország, Skócia, Franciaország, Németország, Olaszország, Lengyelország, és Törökország iskolái közül választva.

A projekt két tanéve folyamán minden angol nyelvet tanuló diáknak lehetősége van arra, hogy részt vegyen a programban és a tanórák keretén belül a partneriskolákkal együttműködve a szaktanárok vezetésével feladatokat oldjon meg angolul, a projekt munkanyelvén, valamint arra is, hogy a partnerországok valamelyikébe elutazzon a tanárokkal együtt. Összesen 24 fő utazására kaptunk támogatást, amely lehetővé teszi, hogy a legjobb, legszorgalmasabb résztvevő gyerekeket egy projekt által finanszírozott külföldi úttal jutalmazzuk meg. A projekt feladataiban való részvétel során diákjainknak alkalmuk van gyakorolni a nyelvet, megismerni a partner országokat, az ott élő gyerekeket, iskoláikat, városaikat, sporteseményeiket, stb. Ez a projekt közös weboldalán és az internet felhasználásával valósul meg.

A programot az angol, informatika, testnevelés, és rajz órák tanárainak segítségével több tárgyon keresztül valósítjuk meg. A haladásról tájékozódni lehet az aulában elhelyezett paravánokon, és a projekt internetes oldalán ( HYPERLINK “http://www.sport-comenius.net” www.sport-comenius.net) valamint az általunk létrehozott közös weboldalon is. A lelkesebb diákoknak így lehetőségük nyílik arra, hogy az interneten keresztül megtekintsék egymás munkáját és személyes kapcsolatokat alakítsanak ki, valamint élőben gyakorolják a nyelvet webkamerák és internetes programok segítségével.

Első találkozás: Franciaország- Remilly

A projekt beadását megelőzően iskolánk képviseletében részt vehettem – szintén a Tempus Közalapítvány támogatásának köszönhetően- egy előkészítő látogatáson a franciaországi Metz közelében, Remilly-ben. Az ottani általános iskola vendégelte meg a résztvevőket, valamint vállalta, hogy megszervezi a munkánkat a pályázat sikeres megírásához.

Szállásunk a közeli nagyvárosban, Metzben volt, innen minden nap átutaztunk Remilly-be, ahol szeretettel fogadtak a francia kollégák.

A spanyol, skót, német, francia és magyar közreműködéssel létrejött pályázati anyag megírására három nap állt rendelkezésünkre, amit megpróbáltunk kihasználni arra is, hogy bemutatkozzunk, és alaposan összeismerkedjünk. Ebben sokat segítettek a magammal vitt segédanyagok, prospektusok, az apró ajándékok, az iskolánkról készített bemutatkozó film illetve a közös beszélgetések is.

Az egész napos feszített munka után este már kötetlenebb hangulatban tudtunk társalogni a vacsoraasztal mellett, mivel vendéglátó kollégáink gondoskodtak arról, hogy esténként idegenvezetéssel egybekötött városnézés után az általuk legjobbnak ítélt éttermekben választhassunk a francia konyha remekeiből és megkóstolhassuk a francia borokat is. A társalgás természetesen többnyire angolul folyt mivel a társaság nemzetközi volt. Minden este más francia kollégák csatlakoztak hozzánk, akik gyakorolni szerették volna a nyelvet, valamint biztosították a társaságot és a jó hangulatot. Nagy élmény volt számomra, amikor ennyiféle nemzetiség ült egy asztalnál és véleményt, élményeket, ismereteket cserélt egymás kultúrájáról, történelméről és szakmai kérdésekről. A kedves francia vendéglátóink az időjárás kellemetlensége ellenére időt és fáradtságot nem sajnálva kalauzoltak minket Metz és Nancy városaiban is, így ízelítőt kaphattunk a francia kultúrából is

Közös munkánk eredménye lett az a sikeres pályázat, aminek köszönhetően a Vajda Péter Intézmény 20000 eurót kapott min. 24 fő utaztatására és a projekt feladatainak megvalósítására uniós forrásból, így már nem csak én, hanem a diákok és kollégáim is részesülhetnek hasonló élményekben.

Második találkozó: Skócia, Glasgow

Erre az utazásra sikerült rávennem kollégámat, Borbélyné Janurik Viktóriát is, így ketten birkóztunk meg életünk első repülőútjával. A partnerek közül a török résztvevők kivételével mindenki el tudott jönni, ezért jelentősebb csapatot alkottunk, amelyhez egy buszt béreltek vendéglátóink, jelentősen megkönnyítve ezzel helyi közlekedésünket.

A találkozón sikerült megismernünk az új skóciai tantervet, az oktatási rendszert és módszereket, meglátogattunk egy óvodát, egy általános és egy középiskolát, beszámoltunk az eddigi eredményekről és bemutattuk az elkészült bemutatkozó anyagokat, a powerpoint prezentációkat a városunkról, iskolánkról, és a gyerekekről. Megbeszélést tartottunk a problémákról és az elkövetkező feladatokról is, amely többek között egy második utazás megszervezése Glasgow-ba egy diákcsoporttal együtt. Ehhez sikerült felvenni a kapcsolatot a szomszédos középiskola tanáraival, akik nagyon készségesen támogattak mindenben.

A vendéglátóink segítségével felfedeztük Glasgow és Edinburgh városát valamint rövid kirándulást tettünk a közeli Loch Lomond tó vidékére, hogy ízelítőt kapjunk a skót felföld hangulatából. Részvettünk egy iskolai családi esten is ahol hallhattunk eredeti skót zenét, dalokat és megtanultunk néhány skót táncot. A munkavacsorákon pedig újra ismerkedhettünk, és feleleveníthettük a korábbi kapcsolatokat is. Ezért aztán alaposan kifáradva, de élményekkel gazdagon repültünk hazafelé kissé már rutinosabban véve az utazással járó kellemetlenségeket. Otthon pedig nekiláthattunk az újabb iskolai feladatnak: karácsonyi üdvözlőlapok írása a partneriskolák számára bemutatva az ünnepekkel kapcsolatos hagyományokat. Az egymástól kapott kártyákat mindenki megtekintheti az iskola aulájában és megismerheti a különböző karácsonyi szokásokat is.

Remélem a projekt révén a diákok számára izgalmasabbá és élménydúsabbá tehetjük az angol tanulást és sokat tanulhatunk mindannyian egymás kultúrájáról, oktatási módszereiről és ezáltal színvonalasabbá tehetjük intézetünk oktatását is.

2010. 12. 20.

Hegedüs Bernadett
angol nyelvtanár, Vajda Péter Intézmény

101223vajda_01

Pályázatírás Metz-ben, Franciaország

101223vajda_02

Esti városnézés Nancy-ban, Franciaországban

101223vajda_03

Glasgow-ban a Városházán a partneriskolák képviselőivel és a város vezetőivel

101223vajda_04

Összejövetel az iskolában

101223vajda_05

Skótdudás gyerekek

101223vajda_06

Az Edinburgh kastély előtt