Pontosan száz éve történt

110718szekelymihaly

– Ne repülj túl alacsonyan, mert a tenger hullámai elragadnak! De túl magasan sem, mert a nap heve megolvasztja a viaszt! – Ezt a két tanácsot adta fiának Daidalosz, mielőtt elstartoltak volna Kréta szigetéről. A fiú, Ikarosz egy ideig meg is fogadta apja tanácsait, majd a repülés és a magasság megigézte: egyre-egyre magasabbra szállt. A madártollakat összetartó viasz megolvadt, és az ifjú a tengerben lelte halálát…

E balul végződő szárnyalás hosszú időkre elvette az emberek kedvét a repüléstől. Csak egy-egy feljegyzésről van tudomásunk a középkorból: a merész, vagy inkább vakmerő korai aviatikusok vártornyok, sziklák magasából próbálták ki tákolmányaikat – a szemtanuknak nehéz volt eldönteni, hogy repülni akartak, vagy csak az öngyilkosság egy furcsa formáját választották.

1783. június 4-én Annonay városának piacterén különös látványban lehetett részük azoknak, akik pont ott tartózkodtak. A Montgolfier fivérek, Joseph és Jacques építette papír-selyem léghajó – akkor még utas nélkül – 1600-2000 méterre emelkedett. Fél év múlva Párizs felett már két utassal a fedélzetén szelte az eget a frappánsan Montgolfier-nek elnevezett hőlégballon.

Kétszáz én múlva, 1903-ban történt, hogy légcsavar hajtotta szerkezet emelkedett a magasba. A szintén fivérpár, Orville és Wilbur Wright alkotta Kitty Hawk, nevéhez híven héjaként repülte le a 39 métert mindössze 12 másodperc alatt. A kerékpárműhelyben készített (talán ezért néztek ki ezek a korai repülők szárnyas biciklinek?) motorja kiválóan bevált: könnyű és erős volt, ilyen motor kell egy repülőgépbe.

1910. január 10-én magyar pilóta saját tervezésű gépével emelkedik a magasba Budapesten. Adorján János Szitakötőjének próbaútja a magyar repülésügy kezdetének lett a dátuma.

110718szekelymihaly

1911. júl. 19. Székely Mihály Győr felett (korabeli képeslap)

 

És 1911. július 19-én – pontosan száz éve – a szarvasi származású Székely (Szrnka) Mihály (ez a talán kissé hosszúra sikeredett bevezetőjű cikk ihletője) megvalósította az első magyar távrepülést. A Bécsújhely-Budapest távolságot 4 óra 20 perc alatt tette meg osztrák gyártmányú gépével.

Brlás Attila