Karády Katalin igézetében

111130liszi

111130lisziSzéleskörű várakozás és hatalmas közönség kampány előzte meg a Cervinus Teátrum péntek este indult Tessedik Pódium romantikus nyitányát. Liszi Melinda rendhagyó játék-estjére korhű plakátok születtek, a díszletek sorában felvonult a régi idők telefonja és mikrofonja, egy erre a bemutatóra speciális családi módszerekkel felújított csaknem százéves dohányzóasztal és az 1944-es szolnoki szőnyegbombázást is átélt tonettszékek vártak. Lokálba illő mélykék „szoknyát” öltött a zongora s ez még jobb művészi teljesítményre sarkallta a bárzongoristát alakító Rázga Áront.

Liszi Melinda a tőle megszokott lenyűgöző teljesítménnyel, mindent elsöprő játékerővel játszott, táncolt és énekelt. Ígéretéhez híven nem egyszerűen Karádyt kívánta utánozni a maga válogatta 1941-es szépirodalmi ihletettségű vallomások és a halhatatlanságba magasodott dalok segítségével. Inkább meglepő őszinteséggel formázta meg az Örök Nő végtelenül emberi arcát. Mivel Liszi Melinda köztudottan mesteri módon nyúl a balladák világához, drámai feszültségben, titkok feltárásában ezúttal sem volt hiány. Kétségtelen, már az említett Karády önéletírás újragondolásához is egyfajta zsenialitás kellett, mert ez nem egy közszájon forgó alapanyag. Ami pedig a dalok általa adott értelmezését illeti, a Gyűlölöm a vadvirágos rétet vagy akár a Honvágy előadásával olyan katartikus élményt adott a közönségnek, amelyre csak a legnagyobbak képesek. Tegyük hozz, ez a ragyogó törékeny tehetség még pályája kezdetén áll. Kiemelkedő szorgalmával és a szülővárosából, Szabadkáról hozott szép magyar beszédével minden esélye meglehet bármely magyar színház közönségének meghódítására.

Szenes János