in

Jó az idő, dübörögnek a munkagépek

120112haki

120112haki1953-ban az Ökörjárás nevű területen lett kialakítva a Halászati és Öntözési Kutatóintézet első tórendszere. Utoljára 1975-ben történ érdembeli felújítás rajta, amikor FAO-pénzen lett kialakítva a jelenlegi szerkezet. Az elmúlt majd négy évtized alatt az idő foga jelentős nyomokat hagyott a tavakon és a hozzájuk tartozó gátrendszeren.

Most újra dübörögnek a munkagépek a területen, ami annak köszönhető, hogy az Intézet a Magyarország-Románia Határon Átnyúló Együttműködési Program keretében pénzt nyert a tórendszer felújítására. Három – a magyar-román határ közelében két román és egy magyar – egyetem, ill. kutatóintézet összesen 1730816 eurós költségvetésű projekthez nyert EU-s forrást, amiből a HAKI 1262995 euróval részesült. Ennek folytán lehetőség nyílt a fent említett 60 kísérleti halastónak és a hozzá tartozó gátrendszernek felújítására. Időszerű volt már a megújulás, mert több gát olyan rossz állapotú volt, hogy már szivárgott,  bármikor átszakadhatott volna.

A téli tavasz jól jön munkákhoz. A munkagépek dübörögnek, a projekt halad, nincs veszélyben az októberi befejezés. A tendert egy Békés megyei cég, a Békés-Drén Kft. nyerte, ami szarvasi alvállalkozót, jelenleg az Unitrans Kft.-t is bevonja a feladatba, ami jelenleg a tavak alján felhalmozódott 30-40 centis üledék kotrásából és a gátak építéséből áll.

Az édesvízi haltermelés felértékelődőben van napjainkban, így lélektani pillanatban készülhet egy olyan, a termeléshez a tudományos hátteret szolgáltató tórendszer, ami újabb harminc-negyven évre biztosíthatja a feltételeket a kutatómunkához. Az sem mellékes körülmény, hogy ehhez hasonló tórendszer, ahol minden adott a kutatások magasszintű elvégzéséhez, közel s távol nincs, így reális esélye van a “kutatóturizmusnak”, azaz annak, hogy jelentős EU-s, vagy akár azon kívüli projektek landoljanak az Intézetnél, biztosítva ezzel annak hosszútávú fennmaradását.

Vélemény, hozzászólás?

120111kutas

Tanár úr, köszönöm

120113klenk

Önkéntesen és dalolva