in

Vajdás diákok a Délvidéken

120710szerbia

120710szerbiaA Rákóczi Szövetség 1989-ben alakult azzal a céllal, hogy a határon túl élő magyar kisebbségek nemzeti, kulturális, szellemi, közművelődési és érdekképviseleti tevékenységét segítse és hatékonyan részt vállaljon identitástudatuk megőrzésében. Nevéből adódóan másik fontos feladatának tekinti II. Rákóczi Ferenc Nagyságos Fejedelem szellemi örökségének és emlékének megőrzését és a magyar kulturális hagyományok ápolását. A Szövetség kiemelt célként kezeli az anyaországi és a határon túli magyarok, különösen a fiatalok kapcsolattartását. A fenti célok elérése érdekében a Szövetség, központi irodája és a Kárpát-medence- szerteműködő helyi szervezetei révén gazdag programsorozatot valósít meg minden évben.

Ennek egyik állomása volt 2012. június 8-a és 10-e közötti hétvégén egy három napos kirándulás a Délvidéken. A programon Lados Balázs történelem szakos tanár vezetésével a Rákóczi Szövetség támogatásával mintegy hetvenhat magyarországi tanuló és pedagóguskísérőik vehettek részt, hogy jobban megismerhessék a Délvidéket és annak történelmi múltját. A Vajda Péter Intézményt hét diák: Bagi Anett, Demeter Barbara, Farkas Vivien, Jancsó Ildikó, Krajcsovics Zsuzsanna, Turcsányi Áron, Vas Máté és kísérő tanárként Tóthné Lipták Erzsébet intézményegység-vezető képviselte.

Szegedről június 8-án pénteken 11.00 órakor indultunk külön busszal Szabadkára, ahol csatlakoztak hozzánk a délvidéki résztvevők is három iskolából. Szabadkán megtekintettük a városházát majd  Magyarkanizsára utaztunk, ahol még kora este megnéztük a várost, vacsoráztunk, majd elfoglaltuk helyünket a Lupus Hotelben.

Ezután a Szövetség meghívására a Magyarkanizsai Cnesa OMI színházának kamaratermében a Szegedi Tudomány Egyetem Történelem Tanszékének vezető docense, Dr. Marjanucz László professzor úr tartott előadást: „A nemzeti kisebbségek térnyerése a török hódoltság után, és a délszláv népek beáramlása a Magyar Korona területeire.” címmel. Egyébként a neves előadó szakterülete és kutatási tárgya a nemzeti viszonyok változása, az elmúlt évszázadok tükrében.

Másnap szombaton Temerinbe mentünk, ahol a város polgármestere köszöntött bennünket, majd koszorúzásokon vettünk részt. Ezt követően, megnéztük Nándorfehérvárat, a Hunyadi tornyot és ebédeltünk. Tovább utaztunk Újvidékre, ahol egy templomot néztünk meg. Este érkeztünk Muzslyára, itt a római katolikus plébánián szállásoltak el minket. Másnap ugyanitt részt vettünk a római katolikus istentiszteleten. Ezután Bács várának megtekintése következett, majd Magyarkanizsán ebéd.

A három nap gyorsan eltelt, sok-sok információt kaptunk, és gyönyörű helyeken jártunk. Büszkék voltunk magyarságunkra. Amiről a könyvekből tanultunk, most élő valóságában is láthattuk. Új ismeretségek és barátságok is születtek. Azt hiszem, mindannyiunk nevében megköszönhetem ezt a szép kirándulást mindazoknak, akik ezt lehetővé tették számunkra.