in , , , ,

Az érettségi első napja: túl a magyaron

Az érettségi stresszes, mind diáknak, mind szülőnek, de a felkészítő tanároknak is. Tavaly a diákokat kérdeztük a vizsga után, most Németh Judittal, a Vajda Péter Evangélikus Gimnázium magyar szakos tanárával végeztünk esélylatolgatást, miután az interneten hivatalosan nyilvánossá váltak a tételek, míg a diákok élesben teljesítettek a gimnázium padsoraiban.

– A négyórás érettségi egy 60 perces szövegértési feladatlappal kezdődött, amiben nyelvészeti szakszöveget kellett értelmezni, majd 2-2,5 oldalnyi szöveghez kb. 11 feladatot kapnak, ami soknak tűnik. A könnyebbség talán annyi, hogy a mai kommunikációban, SMS-ben, chaten a fiatalok által használt nyelvről íródott – mondta Németh Judit.

– A második rész egy szövegalkotási feladat, ahol három típusból lehet választani, egy érvelő fogalmazás, ahol az idén a lassú olvasás népszerűsítése volt a téma, amihez egy Márai idézet segítségével kellett az érveket összegyűjteni és a feladatot megoldani. Itt hasznát vették a kötelező olvasmányoknak, mert általában minden érvet egy irodalmi példával kellett alátámasztani. A második választható egy műelemzés volt. Az idén egy Bródy Sándor művet kaptak a vizsgázók, aminek a nehézsége talán a nyelvezetében rejlik, mert tele van tájnyelvi és régies katonai kifejezésekkel. Harmadik lehetőségként Berzsenyi és Arany verseket lehetett összehasonlítani adott szempontok alapján.

– A diákok kapnak egy nyomtatott feladatlapot, ami mind a három feladattípust tartalmazza, és maguk választják ki, hogy mit oldanak meg. Valószínű, hogy a diákok 70%-a a novellaelemzést választotta, mert sokan azt tartják a legkönnyebben kivitelezhető feladatnak. Az érvelésnél inkább saját gondolatmenetet kell felépíteni, és jó érveket találni annak alátámasztásához. Fontos a szabatos, választékos stílus. Bár Márai Füves könyvét ismerhetik, ha figyeltek órán, ami egy felhasználható példa lehet a feladat megoldása során.

A Vajda magyartanárától megtudtuk, hogy a novellaelemzést azért szeretik a diákok, mert van egy szempontsor, egyfajta kapaszkodó a dolgozat felépítéséhez. A legnehezebb feladat az összehasonlító elemzés. Verset nehezebben elemeznek. Mindig is ez volt a legnépszerűtlenebb feladat. Két mű összevetésénél nagyon kell figyelni arra, hogy arányosan legyen szó a fogalmazásban mind a kettőről, ill. ne csak elemezzék a két verset, hanem a hasonlóságokat és a különbségeket is mutassák be.

Végül az esélyekre térve Németh Judit várakozása szerint a szövegértésnek jól kellene sikerülni, mert arra sokat készültek és 70%-os eredményességgel csinálták a próbaérettségit. Nagyon kíváncsi az érvelésekre, mert biztos abban, hogy páran azt választották. A novellaelemzéseknél pedig csak attól tartott egy kicsit, hogy a diákok nem veszik figyelembe a feladat által megadott szempontokat, ami a pontozásnál problémát okozhat.

12 órakor lejárt az írásbelire kiszabott idő. Akkor már csak kisebb csoportokban beszélgettek a diákok a vizsgáról, de a megkérdezettek mindegyike úgy nyilatkozott, hogy saját megítélése szerint nem sikerült rosszul a magyar első fordulója. A mai munkára maximum 100 pontot kaphattak a diákok, amihez 50-et szerezhetnek majd a szóbelin.

Az érettségi vizsgák holnap a matekkal folytatódnak.

Vélemény, hozzászólás?

Új városi kórus bontogatja szárnyait

Ivóvízhálózat-mosatás Szarvason – 2014. május 7-14.