Monte Cristo grófja pótszékekkel, vastapssal

20140802-_MG_7577

Péntek este a Szarvasi Vízi Színházban Babák Mihály Szarvas Város polgármestere és Besenczy Zoltán alpolgármester köszöntötte a közönséget házigazdaként, és bekonferálták az Alexandre Dumas regénye alapján írt Monte Cristo Grófja idei első előadását. A musical ősbemutatója 2011. októberében volt a Békéscsabai Jókai Színházban. Szarvason 2012. augusztus közepén három teltházas, pótszékes előadás volt. A musical túl van a 75. előadáson, hiszen rendszeresen játsszák Budapesten a RAM Colosseumban.

A szövegkönyvet Pozsgai Zsolt írta, a dramaturg Zalán Tibor. A zenét szerezte és a mélyen elgondolkodtató nagyon jó dalszövegeket írta Szomor György, aki a rendezést is jegyzi. Egyébként a dalok szövege versekként is megállnák helyüket.

Pénteken este ismét látványban, hangban gazdag produkciót láthatott a közönség. 2014-ben is pótszékekkel telt meg a Vízi Színház nézőtere. (És holnap este is valószínű pótszékes előadás lesz.) A látvány kezdődött a vetítéssel (fényfestéssel) a darab folyamán többször húzták fel a sejtelmesen áttetsző „függönyt” ahová vetítettek, de azért a függöny mögött látni lehet a történetet. A függönyön pedig megidézték a tengert, a börtönt, Mercedest, Dantest, a csillagokat. Volt látványelemként hőlégballon, a túlpart közelében fáklyák égtek volt tűzijáték. És ezek csak a külsőségek. A szereplőket Gulyás Levente vezetésével 9 fős zenekar kísérte.

És elkezdődött „Száguld az élet, nem vár, eléget. Száguld csak nézed hogy múlik, hogy vége”. A szereplők pedig jobbnál jobbak voltak. Edmond Dantest Gulyás Attila, Monte Cristo Grófját Szomor György játszotta, énekelte. Gulyás Attila a fiatal Dantest formálta meg, Szomor György pedig a semmitől sem visszariadó, jéghideg szívű, bosszúálló grófot. Nagyon jó volt ez a kettős szereposztás éppen a más karakterű főhős ábrázolása miatt Mindkettőjük színészi játéka, hangja nagyon jó De ezzel keveset mondtam, mert Szomor György hangja, mindenki fölött áll, hangban, technikában.

„Egy árny, egy árny vagyok csupán e lét falán, nem hullik fény se rám. Egy árny, a végtelen sötétség szülte árny, árnyék csupán.”

Szomor György hangja annyira erőteljes, hogy teljesen betölti nem csak a hatalmas teret, hanem az emberek szívéig hatol. Valami elementáris erővel énekel. Egyszerűen zseniális! Gulyás Attila nagyon jó hangú, dalait tisztán, érthetően énekli. Nagyon jó a „Miért” című dal, amit ketten énekelnek. Ebben a dalban mutatkozik meg, hogy Monte Cristo Grófjában nem hunytak ki az érzések.

„Mért fáj még, egy érzés, ami elmúlt rég, a szívemet mért tépi szét a bennem dúló száz emlék”

Gulyás Attilának nagyon jó a kettőse Villeforttal „Az igazság halott” című dalban.

Gubik Petra Mercedese nagy utat jár be, hiszen fiatal lányként ismerjük meg és a második felvonásban felnőtt fia van. Játéka nagyon jó, nagyon jól játszik arcával, kezével, tekintetével akkor is, amikor „csak” jelen van a színpadon. A szerelmes-, a szerelmét elvesztő- lány, a halottnak hitt szerelmét felismerő nő és a kétségbeesett anya mind Gubik Petra egy-egy arca. Egy különleges szépségű színésznő különlegesen szép hanggal és nagyon jó játékkal. Alakítása a második felvonás „Egy élet, több halál” című dalban telik meg igazán szenvedéllyel és válik igazi esendő nővé. (A darab egyik legszebb dala.) Gulyás Attila és Gubik Petra is méltó partnere Szomor Györgynek.

Csomós Lajos először szerelmes, tétova Fernand-ja a „Ki nevet a végén” című dallal vállalja fel árulását. A második felvonásban, a fiával való párbeszéddel válik alakítása igazán drámaivá, amikor megérti elveszíti fiát, feleségét, ami számára a legfontosabb volt. Bartus Gyula gyűlölködő Danglars-ja, nagyon jó ellenpontja Edmond Dantesnek. Danglarsnak nincsenek érzelmei, kizárólag a hatalomvágya hajtja. Bartus Gyula remek alakítással, péntek este is bebizonyította milyen remek színész. „Paris„ című daluk Csomós Lajossal a boldog jövő dala, lágy lüktető.

Villefort szerepét Presits Tamás játszotta jól, énekelte tisztán. Villefort szerepe nagyon kívülálló, magányos. Csak magára gondol, amikor börtönbe zárja Dantest, talán így áll bosszút apján. Igazán megmutatkozni a Dantessel közös jelenetben van lehetősége. Közös daluk az „Igazság halott” erőteljes.

Katkó Ferenc (Jacopo), Balázs Csongor (Bonifacio), Liszi Melinda (Pacalio), a három kalóz derűs perceket szereztek a közönségnek. Mindhárman jók voltak. A három kalóz Monte Cristo segítője.

Tatár Bianka Haydeé-ja, megható és szerethető. A szerelmes lány szerepében, emlékezetes alakítást nyújt dalát tisztán, érthetően énekli. Szőke Pál a bölcs Faria Abbé, aki próbálta átadni minden tapasztalatát, tudását Edmond Dantesnek. Tanárt, barátot talált benne Dantes. Faria Abbé nyomatékosan jelentette ki a vagyon csak jó célra használható, nem bosszúra. Dantes e tanácsát nem fogadta meg. Albert, – Fernand és Mercedes fiát – aki csalódott apjában, mégis párbajra hívta ki a grófot Bíró Gyula alakította szenvedélyesen. Napóleon és a börtönőr szerepét Vadász Gábor játszotta. Az estét nagyszámú táncos egészítették ki.

Nekem hiányzott Dumas, aki ott volt a fontos jeleneteknél. Péntek este Gulyás Attila énekelte el Dumas szerepében a „Róma” című dalt (ide kellett egy jó énekes), de a többi szerepe sajnálatomra kikerült az előadásból.

Egy nagyon fergeteges este volt. A nézők legalább tíz perces vastapssal, felállva ünnepelték a szereplőket a színpadon – teljesen megérdemelten.

A darab további alkotói: a díszletet Fekete Péter álmodta meg; a látványt Madár tervezte; az elegáns, szép jelmezek Papp Janó munkája. Koreográfus Fejes Kitty; zenei vezető, korrepetitor Gulyás Levente, a dalokat Lippényi Gábor hangszerelte. Rendezte Szomor György.


Comments are closed.