in , ,

Partiumi kiránduláson a Vajdások

A Rákóczi Szövetség harmadik alkalommal, szeptember 26-28-a között szervezett kirándulásán 8 magyarországi és 8 partiumi iskola 98 diákja és tanára vett részt. Iskolánkat, a Vajda Péter Evangélikus Gimnáziumot Fazekas Döniz, Turcsányi Luca (12.A), Uhljar Janka (9.A), Sallai Márton és Seres László (10.B) tanulók képviselhették.

Első nap Berettyóújfaluig járatos busszal jutottunk el, ott szálltunk fel a Debrecenből induló különjáratra, hogy Nagyváradon találkozzunk a Nyíregyházáról induló másik busszal és a partiumi résztvevőkkel. A nagyváradi városnézésre már együtt indulhattunk. Először a felújítás alatt álló várban tettünk egy sétát, s hallgattuk meg Lados Balázs idegenvezető rövid ismertetését. Egy-két év múlva érdemes lenne visszatérni, és az addigra felújított várban a múzeum kiállítását is megnézni. A várból az Ady emlékházhoz sétáltunk, ahol a kiállítás vezetőjétől részletes előadásban ismerkedhettünk meg Ady Nagyváradon töltött éveivel. Az irodalmi „séta” után a Zsinagógát látogattuk meg. Vezetőnk a zsidók történelméről, a zsidó vallás gyakorlásáról is mesélt nekünk. A látogatást a holocaust áldozatainak emlékművénél fejeztük be.

Az esti órákba nyúló városnézés után a közeli Püspökfürdőre utaztunk, ahol a vacsora után mindenki kedvére fürödhetett a wellness szálloda medencéjében.

Másnap reggeli után Nagykároly felé vettük utunkat. Először Kaplonyban álltunk meg, ahol a katolikus templomban János testvér a Károlyi család és a templom alatti kripta történetével ismertetett meg minket. Az ismertető után a kriptát is lemehettünk. A kripta Ybl Miklós egyik legkorábbi és önálló munkája. A Károlyi család 37 tagja van ide eltemetve. A kripta szarkofágjai, márvány oltára, a Firenzében carrarai márványból faragott feszület szerencsére eredeti állapotában vészelte át a történelem viharait, különös művészi értéket képviselnek.

Nagykárolyban folytattuk a Károlyi család életével való ismerkedést. Kastélyuk eredeti állapotában maradt fenn, igaz a berendezési tárgyak megsemmisültek. A múzeumban korhű bútorokkal mutatják be a család egykori életét, de néhány teremben afrikai vadászexpedíciók trófeáit is meg lehet nézni.

Ebéd után Érdmindszentre mentünk. Ady Endre szülőháza múzeum. Vezetője nagy szeretettel mutatta be Ady gyermekéveit, s szüleivel, Édesanyjával való kapcsolatát.

Érdmindszentről Szatmárnémetibe utaztunk, ahol a Hám János Katolikus Kollégiumban lettünk elszállásolva. Részt vettünk az előesti katolikus szent misén, majd a vacsora után pihenni tértünk.

Utolsó nap reggeli után Koltóra utaztunk, ahol a Teleki kastélyban a Petőfi Múzeumot ismerhettük meg. A múzeum vezetője természetesen nem csak Petőfi Sándor és Szendrei Júlia Koltón eltöltött mézesheteiről mesélt nekünk, hanem megismerhettük a Teleki család történetét is. Koltóról utolsó programunk helyszínére, a közeli utaztunk. Az Ásvány Múzeumban tett látogatás után rövid szabadidőt kaptunk, hogy a város főterén zajló Gesztenye fesztivál forgatagában még egy kicsit nézelődhessünk, majd a buszok hazafelé indultak. Útközben a partiumiak leszálltak, így a határt már csak a mi csoportunk lépte át. Berettyóújfaluból pedig kocsikkal tértünk haza. Köszönjük Kitajka Bélának és Kituljak Lászlónak, hogy vállalták a feladatot.

Hálásak vagyunk a Rákóczi Szövetség munkatársainak a szervező munkáért. Három felejthetetlen nappal ajándékoztak meg minket.