in , , ,

Hamarosan teljes hosszában hajózhatóvá válik a Körös-holtág

A képviselők a belvízvédelmi rendszer fejlesztésének két elemét tekintették meg szokásos, testületi ülés előtti bejárásukon. A gyülekező először a HAKI-hídnál volt, ahol a 160 millió Ft-os fejlesztés már az utolsó, egyben leglátványosabb szakaszába lépett. Ahogyan Fedorják Nóra projektügyintéző arról beszámolt, az ideiglenes híd felépítése és a közművek kiváltása már korábban megtörtént, így megkezdődhetett az új átereszek építése.

– A 26 m hosszú műtárgynak az előkészítése történik éppen, amely a vízkormányzást és a híd funkcióját elégíti ki – ismertette a részleteket a kivitelező, INTEGRÁL Építő Zrt. részéről Bődi János. Közel ezer négyzetméter szádpalló került leverésre, háromezer köbméter föld került megmozgatásra, az elkövetkező időszak feladata pedig ötszáz köbméter beton, ötven tonna betonacél és százhúsz köbméter aszfalt beépítése lesz.

A munkálatok a híd koronaszintjétől számítva több mint 8 méter mélyen zajlanak. Első lépésként a napokban az U-alakú műtárgy bezsaluzása történik.

– A mellékholtág vízcseréje mindeddig nem volt megoldott – szögezte le Babák Mihály. 1993-ban elkészült ugyan egy vízkormányzó mű, ez azonban sajnos kidobott pénz volt, mert kettévágta a folyót. A beruházás révén a holtág medre ismét össze lesz kötve, és hajózhatóvá válik.

Ahogy elhangzott, a műtárgy alapvetően a Katalin II. méretei alapján készült. A vízkormányzás kétoldali, billenőtáblás zsaluelemekkel történik, amely a hajó érkezésekor elbillenti a táblát. A hajó beáll a zsilipkamrába, a hátsó zsilip bezárul, majd az első kinyílik. A rendszer nem automatizált, vagyis kézi vezérléssel működik.

A kivitelező a határidőket illetően elmondta, a hónapokon át húzódó rendkívüli belvízhelyzet és a szakhatóságok bürokráciája miatt a megvalósítás csúszik, vagyis meglátásuk szerint az április 30-i határidő nem tartható. Az önkormányzat ellenben ragaszkodik a szerződésben foglalt megállapodáshoz, amit elsődlegesen a május 31-i végleges projektzárási dátum indokol.

Ezt követően a képviselők – a tervezett bejárási állomásokat felülírva – a fejlesztés másik elemét, a békésszentandrási torkolati zsilipet tekintették meg. A 60 millió Ft összértékű projektelem ugyancsak előrehaladott állapotban van, jelenleg a betonozás zajlik.

Mint ismeretes, a fejlesztés harmadik egysége, a Petőfi utcai mederstabilizáció már teljesen befejeződött.

Vélemény, hozzászólás?

Háromszoros olimpikon segítette a szarvasi karatésok felkészülését

Történelmi utazáson a vajdások Erdélyben