in , ,

Összefogás a falusi turizmusért

A falusi turizmus aktualitásait és fejlődési lehetőségeit járta körbe a Szent István Egyetem Tessedik Campusán tartott konferencia. Az előadások során terítékre kerültek az adózással kapcsolatos kérdések, a szálláshelyek minősítésének folyamata, gasztronómia ill. az oktatási, továbbképzési és pályázati formák is.

– Nagyon fontos, és sajnálatos módon visszatérő kérdésekről kell beszélgetnünk ahhoz, hogy a falusi turizmussal foglalkozók eligazodjanak azokban az útvesztőkben, amik kísérik ezt az ágazatot. A turizmus szerencsére egy dinamikusan fejlődő ágazat, amit a számok is igazolnak. A magyar GDP 8,8%-át teszi ki, a foglalkoztatásnak pedig 11%-át jelenti – fogalmazta meg Dankó Béla országgyűlési képviselő nyitó gondolataiban.

Frankó Pál, a Békés Megye Falusi Turizmusáért Egyesület titkára szerint a falusi turizmus ma már szorosan beépült a köztudatba. Ennek egyik bástyája, rendkívül kedvező adottságaiból kifolyóan Békés megye, amely a falusi turizmus alapját képezi.

– Ha összevetjük a magánszálláshelyek, és azon belül is a falusi turizmusban részvevő szálláshelyeket a kereskedelmi forgalomban lévőkkel azt látjuk, hogy az előbbi ágyszáma vetekszik, sőt olykor meg is haladja az utóbbi kategóriáét – szemléltette a folyamatosan növekvő tendenciát a szakember.

A Körös-menti TDM legutóbbi, összesített statisztikai adatai ugyancsak ezt a folyamatot támasztják alá, mely szerint a 2011-14-es időszakban Szarvason közel háromszorosára nőtt a vendégéjszakák száma, amelynek eléréséhez hozzájárultak a falusi vendéglátóhelyek is. Négy évvel ezelőtt ugyanis alig 28 ezren választották üdülésük célpontjának a települést, a tavalyi évben számuk meghaladja a 72 ezret.

A legnagyobb kihívást a szezonalitás csökkentése jelenti. Amíg ugyanis július közepétől augusztus 20-ig szinte minden szálláshely foglalt, a fennmaradó hónapok erőteljes visszaesést mutatnak. A legfőbb feladatnak a szolgáltatók ennek az időszaknak a meghosszabbítását tekintik, amelyet leginkább a szolgáltatások és a programok bővítésével szeretnének elérni.

– A minőség irányába kell elmozdulni – nyomatékosította Frankó Pál. Az ágyszámok növelése már nem indokolt, a meglévő kapacitások nagyobb kihasználására kell törekedni. Ebben tud segíteni a „napraforgós védjegy”, amit a Falusi és Agroturizmus Országos Szövetsége kezel. Ennek elnyerése csak akkor lehetséges, ha a szállásadó az objektumot magas színvonalon működteti, szakmailag felkészült és innovatív marketing tevékenységet folytat.

A fejlődés hosszútávú zálogának a szállásadók, helyi termelők, programszolgáltatók, és cégek közötti összefogás tekinthető, amely további magasságokba repítheti a statisztikai görbét.

Vélemény, hozzászólás?

Pszicho-thriller a Romkocsmában

Gyémántot nyert Szarvas a Városmarketing Díj versenyen