Hangos olvasásból jeles

20160203-IMG_125

A teszt egyszerű és mindenki számára elvégezhető: végy egy oldal terjedelmű szöveget – ne a legegyszerűbb gyermekirodalmat – olvasd fel hangosan, majd alkoss őszinte kritikát a hibák számát, a kiejtést és az értelmezést figyelembe véve. Egyszerű? Közel sem.

A felső tagozatosokat érintő területi Kazinczy, avagy „Szép Magyar Beszéd” verseny területi fordulóját közel húsz éve a szarvasi Városi Könyvtár bonyolítja le. A döntő a Szarvasi Bibliothéka Alapítvány támogatásával február 3-án két fordulóban – egy szabadon választott és egy kötelező szöveg olvasásával – zajlott, amit a szigorú zsűri objektív és szakmától függően olykor szubjektív szempontok alapján értékelt.

– Pici hiányosságok mindenütt voltak, de ezeken lehet javítani – értékelte a zsűri konzultációja előtt a hallottakat Harencsár Lászlóné könyvtáros. Észrevettük pl., hogy néhány gyereknek a beszédtempója gyorsabb, ami érezhető volt a felolvasott szövegen is. A hadarásra figyeltek, vagyis ha szükséges volt, visszafogták magukat, bizonyos esetekben pedig kiemelkedő volt az artikuláció.

A délutáni megmérettetésen huszonnégyen indultak, két korcsoportban. A szarvasi általános iskolákon túl a térség több települése képviseltette magát, így érkeztek indulók Csabacsűdről, Békésszentandrásról és Kondorosról is.

A fiatalabb korosztályt Varga Viktor rendező értékelte, aki maga is elismerte, hogy nem volt könnyű az idei szöveg.

– Szerintem nagyon bonyolult és nehéz szöveg volt ahhoz képest, hogy milyen korosztálynak szánták, rengeteg különféle hangjelöléssel, mondattördeléssel, amit nagyon szépen oldottatok meg – fogalmazott a már izgatott tekintetek felé fordulva.

A zsűri egyöntetű megállapítása volt, hogy egy-egy kiválasztott szempont alapján mindenki megérdemelte volna az első díjat, de mint ahogy mindig, most is dönteniük kellett.

– Nagyon meglepődtem, amikor kimondták a sorszámomat, a kilencest – árulja el Tóth Eszter, a 7-8.-os korosztály legjobbja. Még most sem igazán hiszem el, hogy sikerült. Úgy éreztem, hogy nem ment igazán jól, és hogy voltak nálam jobbak is, de ezek szerint rosszul éreztem.

A fiatal győztes magabiztosan állítja, az élet minden területén fontos, hogy szépen fejezzük ki magunkat, kiemelten a médiában. Ő maga is nagy álmokat dédelget, bár elsősorban a színpad irányában: a kecskeméti Katona József színpadán szeretné a közönség elismerését kivívni. De előtte még április 8-10-e között Kisújszálláson is bizonyítania kell, a Kazinczy-verseny végső, regionális fordulójában.

5-6. osztály

Kiss Virág – Benka Gyula Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Óvoda (Hovorkáné Hegedűs Hajnalka)
Komár Henrik – Benka Gyula Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Óvoda (Hovorkáné Hegedűs Hajnalka)
Szekera Mercédesz – Kondoros, Petőfi István Általános és Alapfokú Művészeti Iskola, Kollégium (Magyar Edit)
Különdíj:

Borbély Máté – Székely Mihály Szakképző Iskola, Kollégium, Általános Iskola (Jani Erzsébet)

Pásztor Klaudia – Békésszentandrás, Hunyadi János Katolikus Általános Iskola és Óvoda (Baginé Dorogi Anikó)

7-8. osztály

Tóth Eszter – Gál Ferenc Főiskola Szarvasi Gyakorló Általános Iskola és Gyakorlóóvoda, Bölcsőde (Stafira-Lovas Ilona)
Nyemcsok Edina – Békésszentandrás, Hunyadi János Katolikus Általános Iskola és Óvoda (Baginé Dorogi Anikó)
Gazsó Hanna – Benka Gyula Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Óvoda (Hovorkáné Hegedűs Hajnalka)
Különdíj:

Uhljar Tímea – Székely Mihály Szakképző Iskola, Kollégium, Általános Iskola (Jani Erzsébet)