A közlekedési kultúra napja: Van még mit javítani a morálon

20160511-tn_16_05_12 006

Minden nap legyen a kulturált közlekedés napja – ez a legfőbb üzenete május 11-nek, amit tavaly a közlekedési kultúra napjaként vezettek be a köztudatba. Ennek előzményeként az ENSZ több mint 90 ország – köztük Magyarország – közreműködésével egyezményt írt alá, amelyben „Cselekvések évtizede a közlekedésbiztonságért” címmel cselekvési programot indítottak el.

– Hazánk összességében jól teljesít a közlekedésbiztonság témakörében – vázolta a jelenlegi helyzetet Dobókői György, a Békés Megyei Kormányhivatal főosztályvezetője. 2012-ban ún. PIN-díjjal jutalmaztak bennünket. Ezt annak ítélik oda, aki a legtöbbet tesz ezen a területen az adott évben. Azóta egy kis megtorpanás is érzékelhető, ezért a rendezőkkel úgy gondoltuk, hogy valami újszerű dologgal kellene előállni, ami erre a kérdéskörre irányítja rá a figyelmet.

A Szarvasi Járási Hivatalban tartott rendezvényen az időseket helyezték középpontba. Számukra kívántak a közlekedésbiztonsággal kapcsolatos speciális kérdésekre választ adni, és néhány hasznos tanáccsal ellátni őket.

Gaál Roland, a járási hivatal vezetője bevezetőjében utalt a nagy forgalmat bonyolító 44-es útra. Tapasztalatait megosztva elmondta, utazásai során előfordult, hogy a Kunszentmárton és Szarvas közötti útszakaszon több mint száz kamionnal találkoztak. Ez közlekedési problémák egész sorát vonja magával, amiben ez a generáció fokozottan érintett.

– Azt vesszük észre, hogy az autósok egyre figyelmetlenebbek, nem igazán tolerálják az idős embereket. A kerékpárúton csak ritkán adják meg az elsőbbséget, az érzékek tompulása miatt pedig nagyobb veszélynek vagyunk kitéve – osztja meg tapasztalatait Kovács Béláné Anikó, mindemellett elismerve azt is, hogy az év végén kihelyezett forgalmi lámpák sokat jelentenek a lassabb és biztonságosabb közlekedés tekintetében.

Bencsik Ferenc rendőr őrnagy szólt arról a törekvésről, mely szerint – az Európai Unió fehér könyvének eleget téve – 2020-ig felére kívánják csökkenteni a halálos balesetek számát. Sajnos a tavalyi év statisztikája az ellenkezőjéről árulkodik, ugyanis 107 személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt a rendőrkapitányság illetékességi területén, 24 esettel több, mint az ezt megelőző évben. Ennek 25%-át kerékpáros okozta.

Kiemelte az elektromos kerékpár használatát, ami gyakran balesetek forrását jelenti. Sokan azzal sincsenek tisztában, hogy a közlekedési eszköz beépített erőgéppel rendelkezik, így ittas vezetés esetén eljárás indítható használója ellen. Kérte a megjelenteket, kereszteződéshez érve mindig gyanakodjanak, hogy megadják-e nekik az elsőbbséget, ezáltal megelőzhetik az esetleges baleseteket.

Abban valamennyien egyetértettek, hogy mivel a balesetek több mint 90%-a emberi tényezőre vezethető vissza, nagyobb odafigyeléssel és a szabályok betartásával a megelőzésük is rajtunk múlik.