in , , , ,

M44: Egy hónap múlva alapkőletétel

Négy hónap alatt készült el az a 6,4, km hosszú szakasz, amely Kondoros bel-és külterületét érintette. A projekt a Békés Megyei Komplex Útfelújítási Program részeként realizálódhatott, összesen 810 millió Ft-ból. A felújítás megyei szinten négy útszakaszt érintett: augusztusban elkészült Körösladány átkelési szakasz a 47-es úton, ill. Okány-Vésztő között egy 1,8 km-es szakasz. A napokban elkezdődött továbbá a műszaki átadása a Szarvas és Csabacsűd közötti szakasznak is. A fejlesztés teljes költsége 2,5 milliárd Ft-ot tesz ki, országos szinten pedig 69 milliárd különítettek el erre a célra.

–  Ráfér a hazai utakra, hogy felújítsuk őket, különösen az 44-es számú főút esetében. Amióta az e-útdíjat bevezették, azóta 30%-kal megnőtt a kamionforgalom, és ez az út minőségén is meglátszok – fogalmazta meg Dankó Béla országgyűlési képviselő a szeptember 29-i átadó ünnepségen.

Hozzátette, a saját források mellett az EU által rendelkezésre álló forrásokat is igyekeznek kihasználni. A Terület-és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) keretében 3,6 milliárd Ft áll rendelkezésre, amelynek a felosztása már megtörtént. A 2-es számú választókörzetben a Gyomaendrőd-Dévaványa összekötő út két szakaszon újulhat meg, 4,6 km hosszúságban, 817 millió Ft-ból.

Vantara Gyula Békés megyei fejlesztési biztos emlékeztetett, négy hónapja türelmet kért az állampolgároktól. Reményét fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a fejlesztés most mindenkit kárpótolt, hiszen ezáltal lehetővé vált, hogy a 44-es számú főút Békés megyei szakaszán 21. századi állapotok uralkodjanak.

Kiemelte, ugyancsak betartják az ígéretüket az M44-est illetően is, vagyis egy hónap múlva kapavágás lesz. Aláhúzta, a fejlesztés teljes mértében hazai forrásból épül, amit az emelkedő gazdasági mutatók tesznek lehetővé.

Ribárszki Péter, Kondoros város polgármestere köszöntét fejezte ki a kormánynak azért, hogy az új utak építése mellett a meglévők karbantartását is fontosnak tartja. Mint mondta, a bontásból származó betonanyagot az önkormányzat megvásárolta, és beépíti a kivitelezés előtt álló útjaiba. Örömének adott hangot a megvalósult közlekedésbiztonsági elemeket illetőn – nyomógombos gyalogos jelzőlámpa, LED-es km korlátozó felvillanó tábla – amit eddig csak pályázati forrásból tudtak megvalósítani.

A projekt műszaki tartalmáról Virág Mihály, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés megyei igazgatója elárulta, törekedtek a komplex felújításra. Teljes felületen újult meg az aszfalt, az átkelési szakaszokon újjáépítették a kiemelt és süllyesztett szegélyeket, tartós burkolati jelek kerültek felfestésre, ill. a jelzőtáblákat is kicserélték.

Kérdésre válaszolva Dankó Béla az M44-es jelenlegi állásáról elmondta, múlt héten jelent meg a Magyar Közlönyben egy kormányrendelet, ami a korábbit pontosítja. Ebben megfogalmazásra került, hogy 2016. negyedik negyedévében a kivitelező kiválasztásával elindulhat a Kondoros-Tiszakürt szakasznak az építése, amely gyakorlatban vélhetően csak 2017 első felében fog elindulni.

Ugyancsak lefektették, hogy a Békéscsaba-Kondoros szakasz a harmadik negyedévben indul, míg a Tiszakürt-Kecskemét szakasz két részben, 2018-as és 2019-es kezdéssel valósulhat meg.

Elmondta, a fakivágások és a kisajátítások már megtörténtek, mint ahogyan az előzetes régészeti feltárások is. Jelenleg a tényleges régészet kiírása van folyamatban, ill. a kivitelező kiválasztásának végmunkálatai zajlanak.

Dankó Béla ígérte, a lehetőségek szerint továbbra is igyekeznek betartani a 2018-as kitűzött határidőt az első szakasz tekintetében. Ezt leginkább a régészeti feltárás módosíthatja, vagyis abban az esetben, ha találnak olyan lelőhelyet, amelynek az alapos vizsgálata elengedhetetlen, néhány hónapos csúszással kell számolni.

Vélemény, hozzászólás?

Öt csapat nevezése mellett zajlott le az I. Nebuló kupa Szarvason

Akkreditált Tehetségpont lett a Trefort