in ,

Olvasótáborban népszerűsítette a könyveket a Városi Könyvtár

A Városi Könyvtár bebizonyította, hogy az olvasás lehet közösségi élmény is. A június 26-30-a között meghirdetett olvasótáborában ugyanis a könyvekből kiindulva jutottak a résztvevők olyan játékos élményekhez, amelyek a szervezők szándéka szerint közelebb hozzák őket a papíralapú csodavilághoz.

A kezdetek öt évvel ezelőttre vezethetők vissza, amikor az intézmény egy olvasásfejlesztési pályázat részeként hirdette meg a lehetőséget. Ebben az óvodás, általános-és középiskolás korosztályt is megszólították. A felső tagozatosokra csak a tanév lezárását követően került sor, így őket egy „mesetáborba” invitálták. Ott minden nap gyermekeknek íródott történeteket dolgoztak fel, többet közülük dramatizáltak, és bábelőadás formájában is bemutatták. A sorozat később Rumini kalandjaival, egy „állati jó” táborral, a tavalyi évben pedig egy halas tematikájú rendezvénnyel folytatódott. Idén a növények kerültek a középpontba, mégpedig számtalan oldalról megközelítve.

– Megismerkedünk a Szarvas környékén termesztett növényekkel, megterveztük a könyvtár belső udvarát, és ellátogatunk a Sárarany szalmaportára is. Megszagoltuk a fűszernövényeket, lecsipkedtük a leveleket, volt, amit meg is kóstoltunk. Megnéztük a kézműves szalmadíszeket, a lányok legnagyobb örömére pedig fel is próbálhattuk az ékszereket. A mai napon a növények növekedésének feltételeivel foglalkozunk, babot csíráztatunk. Ebben Mótyán Tibor, a keretbarát kör elnöke lesz a segítségünkre – részletezi a délelőtti programokat Harencsárné Liska Mária könyvtáros.

Az ingyenes táborban tizennyolcan vettek részt, többségében a 4-8. osztályosok köréből. A Fő téri Általános Iskola tanulói évről évre bekapcsolódnak vakációs programba, Kántorné Hanzó Ildikó könyvtáros kíséretében.

– Szerencsére kialakult nálunk egy mag, akik rendszeresen járnak könyvtárba. Azt csak halkan teszem hozzá, hogy van néhány mézesmadzagom, amivel becsalogatom őket. Ilyen pl. a sakk és különböző rendezvények. Ha pedig már a könyvespolcok között sétálgatnak, eszükbe jut a kölcsönzés is. Alapvetően azt látom, hogy akik megtanulják az olvasás technikáját, és értik az olvasott szöveget, azok ma is szeretnek olvasni. Inkább azokkal van a baj, akik későn érnek – cáfol rá a mai olvasásra vonatkozó közvélekedésre a pedagógus.

Harencsárné Liska Mária könyvtáros is úgy véli, hogy a nehézségek inkább felső tagozatban jelentkeznek. Ilyenkor ugyanis az olvasás már elveszíti az újdonság varázsát, a kötelező olvasmányokat pedig többségében nem szívesen veszik kézbe a tanulók. Véleménye szerint itt jelenik meg a szülők és a szakemberek felelőssége, akiknek jó példával kell elül járniuk, ill. megismertetetni a gyerekekkel a rendkívül színes ifjúsági kínálatot.

– Havonta kétszer jövök a könyvtárba kölcsönözni, ill. rendszeresen olvasok fel óvodásoknak. Nagyon tetszik ez a tábor is. Bár nem nagyon ismerjük még egymást, összeköt bennünket az olvasás szeretete, és hangulatos környezetben beszélgethetünk a könyvekről – áradozik Uhljár Adrienn az első tapasztalatairól.

A gyerekek holnap a NAIK Halászati Kutatóintézetbe látogatnak, ahol a rizs termesztésével ismerkednek, pénteken pedig egy játékos vetélkedővel vesznek búcsút a tábortól.

Aranybojtár – a korszerű mese

Brunszvik, Kőrösi Csoma, Tessedik, Szent István, Gál Ferenc