in , ,

Pillanatkép az M44 munkálatainak állásáról

Nagy médiaérdeklődés mellett zajlott az M44-es nyomvonalán tartott bejárás, amin Dankó Béla országgyűlési képviselő és Kiss Boglárka, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. sajtószóvivője tartott tájékoztatót az M44-es munkálatairól a Csabacsűd és Kardos között majdan megépülő üzemmérnökség körülbelüli helyén, ahol jelenleg a humuszolás, illetve a régészeti munkák zajlanak.

Dankó Béla emlékeztetett, hogy a kormány erre a középső, mintegy 60 kilométernyi szakaszra több mint 145 milliárd forintnyi saját forrást különített el.

– A kivitelező munkatársaival folytatott beszélgetésből az derült ki, hogy a munkák ütemezetten zajlanak – jelentette ki, majd hozzátette, hogy eddig nagyon hátrányos helyzetben voltunk, de ez a helyzet az M44-es megépülésével változni fog.

Kivitelezés szempontjából három szakaszra lett bontva az építkezés. Az első húsz kilométer, a Kondoros és Csabacsűd közötti szakaszon amellett, hogy az említett munkák zajlanak, már százezer köbméter anyagot beépítettek.

– Nagyon bízom benne, hogy a szerzősében szereplő 2019. harmadik negyedévére kitűzött határidő tartható – fejezte ki reményét Dankó Béla.

Kiss Boglárka néhány műszaki jellegű adattal kezdte. Az M44-es három szakaszban valósul meg. A minket érintő középső harmad szintén három részre lett bontva: a Tiszakürt-Kunszentmárton, Kunszentmárton-Csabacsűd és a Csabacsűd–Kondoros közötti etapokra.

Mindháromnál hasonlóképp állnak a munkák. A bennünket érintő 20,4 kilométeres résznél jelenleg a humuszolási munkák zajlanak mintegy 8-9 kilométer, illetve a töltésalapozás munkafázisa folyik mintegy 6 kilométer hosszon.

– Fontosnak tartjuk elmondani, hogy naponta olyan nyolcezer köbméter földet mozgat meg nyolcvan teherautó. Egy-egy közülük 23-25 tonna földet szállít. A föld és a homokos kavics kétféle módon, vasúton érkezik a szakaszon található két depóba, melyek közül az egyik Csabacsűdnél, a másik Kondorosnál található – avatta be a sajtó munkatársait a föld, homok és kavicshegyek keletkezésének a mikéntjébe a NIF sajtósa.

A szállítás nem az új nyomvonalon történik, hanem a kialakított szállító útvonalakon, amiknek a hossza másfélszerese az épülő pályaszakasznak, jelenleg olyan 30 kilométer. A régi mezőgazdasági földutakat erősítik meg erre a célra, illetve újakat is kialakítanak, amiket folyamatosan karban is kell tartani.

A régészeti munkáknak nincs még vége, de már túl vannak a lőszermentesítésen és a bozót és cserjeirtási munkálatokon. Szeptember-október környékén a próbaszakaszokon el fog kezdődni a cementstabilizációs aszfalt leterítése. Az ősz során a keresztező közutaknak a felújítására is sort kerítenek. A műtárgyaknál, hidaknál, felüljáróknál, aluljáróknál, vadátjáróknál próbacölöpözés zajlik, és a Körös új hídjának próbacölöpözése is elkezdődött már a héten.

Zalán Tibor: Mindig azt írom, amihez kedvem van

A sokoldalú Szomor György