in , ,

Eldördült a startpisztoly az M44 Kondoros-Békéscsaba szakaszán is

Megkezdődhet az útépítés azon a 17,6 km hosszúságú szakaszon, ami Kondorost Békéscsabával köti majd össze. A 2×2 sávos, burkolt leállósávval, fizikai elválasztással készülő fejlesztés nettó összege 41,3 milliárd forint, amit teljes mértékben hazai forrásból fedeznek.

A március 20-án tartott ünnepélyes szakaszindító ünnepségen Tóth Andor Nándor, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára kifejtette, a kormány 2500 milliárd Ft-ot fordít az elkövetkező években közútfejlesztésre, amiből több mint 1000 km hosszúságú közút épülhet. Hozzátette, az autósztrádák hossza jelenleg 1430 km, 2024-re azonban átlépi a 2000 km-t. Az ehhez szükséges anyagi fedezet felét hazai, felét pedig EU-s forrás adja.

Rámutatott, nyolcvan százalékban már kész szerződésekkel rendelkeznek, így hamarosan valamennyi fejlesztés elkezdődhet.

A beruházás jelentőségéről szólva elmondta, az M44-es gyorsforgalmi út révén lerövidül az ingázás, a befektetők számára vonzóbbá válnak az adott települések, ill. biztonságosabbá válik a közlekedés.

Vantara Gyula országgyűlési képviselő beszédében hangsúlyozta, az M44-es megépülésével Békés megye bekapcsolódik az ország vérkeringésébe, a Békéscsaba-Budapest távolság pedig 45 perccel rövidül. Az előnyök közé tartozik továbbá, hogy a gyorsforgalmi út levezeti majd a tranzitforgalom jelentős részét, csökkenti az átmenő forgalmat, ill. mérsékli a környezetszennyezést. Ezáltal élhetőbbé válnak a városok és a községek. Javulhat a régió versenyképessége is, ehhez azonban meglátása szerint helyi innovációkra, fejlesztésekre van szükség.

– Olyan új lehetőségeket kell a beruházók felé közvetítenünk, hogy ők idejöjjenek, és itt beruházzanak, munkahelyet tartsanak meg, és lehetőség szerint munkahelyet bővítsenek, hiszen ez ebben a térségben fontos kérdés. Ha nem így lesz, akkor az M44-es csak egy aszfaltcsík marad. Ha ezeket az előnyöket nem tudjuk kihasználni, továbbra is sok gondunk lesz – hívta fel a figyelmet az itt élők felelősségére.

Dr. Rákóczi Attila, a Békés Megyei Kormányhivatal főigazgatója a modernkori Békés megye egyik legjelentősebb eseményeként aposztrofálta az útépítést. Reményét fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a fejlesztés magával vonzza a befektetőket, segít a felemelkedésben, valamint az elvándorlás kérdésének megoldásában.

A részletekről szólva elmondta, bár a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás nem tartozik a kormányhivatal koordinációjába, minden hónapban felveszik a kapcsolatot a kivitelezővel. Az elmúlt két évben a kisajátítási terv záradékolása ügyében 845 kérelem esetében járt el a hatósági főosztály. A folyamatot gyorsította, hogy egy kormányzati intézkedésnek köszönhetően lehetőségük volt előzetes szakértő kirendelésére, ami valamennyi felet kedvezően érintett.

Pántya József, a Nemzeti Infrastuktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) útfejlesztési igazgatója a fejlesztés részleteiről szólva elmondta, jelenleg a lőszermentesítés zajlik, amit a régészeti feltárások, illetve a próbacölöpözések követnek.

A 17,6 km-es szakasz három részre tagolódik. Az első része Kondorosnál egy 1 km-es szakasz lesz. Ezzel párhuzamosan 1,5 km-en megtörténik az 44 sz. főúti korrekció, s közel ennyi párhuzamos földút is épül. Erre azért van szükség, hogy a Tiszakürt-Kondoros szakasz forgalomba helyezhető legyen. Az átadás várhatóan 2019 negyedik negyedévében lesz.

A második szakasz 16,6 km-es. Ennek részét képezi egyebek mellett egy pár egyszerű pihenőhely Kétsoprony térségében, 24 párhuzamos földút szakasz, mintegy 12 km hosszan, a 44. ás 47. sz. főutak közös szakaszának korrekciója, 4 földút átvezetés az M44 felett felüljáróval, ill. felüljáróval keresztezik a Csabai-csatornát is. A befejezési határidőt 2020 második negyedévére tűzték ki.

A harmadik szakasz a Fürjesi csomópont megépítését foglalja magában, 2021 első negyedévi határidővel.

Önbecsülésre tanított mindenkit Pál Feri atya az egészségnapon

Ármány és szerelem Lady-je – Dósa Zsuzsa