in , ,

Irodalmi témájú pályákkal avatták fel a szabadulószobákat

0

Bár iskolai kereteken belül már korábban is tesztelték, városi szinten április 10-én, a magyar költészet napjához kapcsolódva avatták fel a Szlovák Általános Iskola kollégiumában kialakított szabadulószobákat. A rendhagyó irodalmi délelőttre a helyi általános iskolák végzős tanulóit várták, akik forgószínpadszerűen, négy állomást jártak végig.

Nyemcsok Mátyásné igazgatónő köszöntőjében elmondta, a rendezvény egy pályát részeként jött létre, amely a Módszertani megújulás a jövő iskolájáért címet viseli. A projekt 2018 márciusában indult, és két éven keresztül húzódik.

Dányi Csilla pedagógus a nap programját ismertette. Mint elhangzott, a meghívottak először egy képzeletbeli időutazáson vehetnek részt, melynek révén a 20. század eleji kávéházak világába csöppenhetnek. Többen eredeti thonett székeken ülhetnek, miközben a Cervinus Teátrum színművészei, Dósa Zsuzsa és Polák Ferenc, Karithy Frigyes: Tanár úr kérem című művéből olvasnak fel részleteket. Mellettük Molnár János és Molnár-Budai Barbara megzenésített versekkel színesítik az irodalmi műsort.

A gyerekek által leginkább várt programot a szabadulószobák jelentették. A kétszer három helyiségből álló pályákon egymással párhuzamosan két csapat versenghetett. A könnyen variálható elemek közé ezúttal Karinthyval, Radnótival, Tóth Árpáddal és Ady Endrével kapcsolatos feladványok kerültek, amelyeket logikai úton, összehangolt csapatmunkával lehetett csak megoldani.

– A mai gyerekek motiválásához megújult módszertani eszközökre van szükség – vélekedett a rendezvény főszervezője. A szabadulószoba minden diákot izgalomba hoz. A mai feladatsort úgy állítottuk össze, hogy mindenképpen legyen sikerélményük a gyerekeknek, amellett, hogy természetesen a megszerzett tárgyi tudást is fel kell használniuk.

A hagyományos szabadulószobákhoz képest a csapatok annyi könnyítést kaptak, hogy egy-egy pedagógus is benn tartózkodott a helyiségben a játék ideje alatt, s apróbb utalásokkal segítette az eleinte még tapogatózó fiatalokat. Az általános gyakorlatban használt 60 perces intervallumot sem vették túl szigorúan, a legfontosabb valamennyi feladvány megfejtése volt. Emellett az ajtókat sem zárták kulcsra, így senkinek sem kellett a bezártság érzésétől tartania.

Valachné Hraskó Márta pedagógus elmondta, az előző hónapokban már több tantárgyban és korosztályban kipróbálták a szobákat. Készült már feladatsor szlovák és angol nyelvből, fizikából és történelemből, de olyat is terveznek, amelyben ötvözik a különböző órákon tanultakat. Első tapasztalataik azt mutatják, hogy a gyerekek figyelme még olykor elterelődik, s vissza kell vezetni őket egy-egy félbehagyott feladathoz. Ezzel együtt eddig mindenki jól érezte magát, s izgatottan várják a következő kihívást.

– Nem számítottam rá, hogy ennyire jó lesz – osztotta meg élményeit a szabadulást követően Sechna Dorina, a Gál Ferenc Főiskola Gyakorlóintézményének tanulója. – Össze kellett dolgoznunk, és az irodalmi ismereteinket is elő kellett vennünk. Az írók és a feleségeik összepárosításával kicsit meggyűlt a bajunk, de a végén szerencsére azzal is megbirkóztunk.

A nyolc csapat továbbá a nap során a „Lökd a rímet” elnevezésű próbánál a kihúzott szókártyákból a versírásba is belekóstolhatott. A tornateremben berendezett „tánc-vaker” feladatnál megzenésített költeményekre kellett játékos feladatokat megoldaniuk, az előtérben elhelyezett „szó-fára” pedig kedvenc kifejezéseiket akaszthatták fel. A vendégeket az főutcára tekintő ablakdekoráció búcsúztatta, amely még sokáig őrzi a korabeli kávéházi hangulatot.

Utolsó torna a szezonban

Szlovákosok a kenguru 2019-en