in ,

Egyre több roma család ismeri fel a továbbtanulás fontosságát

0

Félidőhöz érkezett az a közel 30 millió Ft értékű pályázat, amely a roma lányok lemorzsolódásának megállítását, illetve a továbbtanulásuk elősegítését tűzte ki célul. Bari shej – nagylány névre elkeresztelt pályázat részként húsz lánnyal heti tizenöt órában mentorok foglalkoznak, valamint a családokkal is rendszeresen konzultálnak. Emellett a célcsoport kirándulásokon is részt vesz, amelyek hozzájárulnak a képzési lehetőségek megismeréséhez, világnézetük formálásához és a közösség erősítéséhez.

– Nagyon sok programon vettek részt a lányok. A leghosszabb távollétet eddig egy hétnapos balatonlellei tábor jelentette. Mivel ilyen hosszú ideig nem voltak még távol a szüleiktől, kicsit nehézkesen indultunk, de végül nagyon élvezték – számol be az elmúlt egy év tapasztalatairól Jónás Jánosné szakmai vezető. – Az elmúlt időszakban továbbá egészségfejlesztési programok zajlottak. Külsős szakemberek beszéltek a lelki és a testi egészségről, rendkívül interaktív módon. Emellett önismereti tréningeket is tartunk, mivel az a cél, hogy kihozzuk a lányokból azt a többletet, ami bennük van, de egyelőre nem ismerték fel.

A projekt részvevői Szegeden, Békéscsabán és Pécsen is jártak, ahol több oktatási intézményt felkerestek. Bepillantást nyertek az ott folyó nevelő-oktató munkába, olyannyira, hogy többen kedvet is kaptak a továbbtanuláshoz.

– Békéscsabára szerettem volna menni kozmetikusnak tanulni, de a szüleim nem engedtek. Attól féltek, hogy elszököm és férjhez megyek, ezért végül a Székely Mihály Intézménybe adtam be a jelentkezésemet. Fájt egy kicsit, de elfogadtam. Cukrásznak fogok tanulni. Szeretek főzni is, úgyhogy szerintem jó lesz – osztotta meg saját történetét Rostás Mária, akiben az elmúlt egy évben megérett a továbbtanulás gondolata.

Beszélt arról is, hogy a roma kultúra szerint a lányoknak 14 éves koruk után nem kötelező továbbtanulni (csak a tankötelezettséget jelentő időszakban – szerk.) Ebből következik, hogy vannak, akik már 15-16 évesen férjhez mennek, míg mások megvárják a felnőttkort. Ha esküvő nélkül kerül össze a pár, akkor ún. kendőzést tartanak, egyébként pedig hagyományos nagy lakodalommal köszöntik az ifjú párt. Marika két dolgot tud már biztosan: be szeretné fejezni az iskolát, és lakodalommal szeretné megünnepelni élete nagy napját.

Romhányi Tiborné projektasszisztens úgy látja, jó úton járnak. A szülők egyre befogadóbbak irányukba, s nem egyszer már ők is elkísérték gyermekeiket a programokra, kirándulásokra. Úgy véli, a változás egyik kulcsát ők jelentik. Amennyiben sikerül őket meggyőzni, hogy az egyéni érvényesülés alapját a továbbtanulás és egy piacképes szakma elsajátítása jelenti, nagy lépést tettek a siker felé. Mindemellett a gyermekek önbizalmát és kitartását is szeretnék erősíteni, hogy elhiggyék, képesek elérni az általuk kitőzött célt.

Április 17-e egy újabb alkalmat adott az együttlétre. A Fő téri Általános Iskola dísztermében húsvéti kézműveskedésre várták a projektben érintettekek, ill. a családokat. Zárásként vásárlási utalványt és tartós élelmiszerekből álló csomagot osztottak szét közöttük, hogy megszépítsék számukra a közelgő ünnepet.

Kurilla Viktor (piros) és Tasi Kristóf (kék)0

Remek nézőtéri beszólások, zseniális egyéni akciók Szentandráson

0

Földünnep és húsvét az állatparkban