in

Idén ünnepelte, ünnepelhette volna Szarvas azt, hogy 129 éve van vasútja…

A történet 1856-ban kezdődött. Ekkor kezdett tárgyalásokba a község a Békés – Csanád – Arad vasúttársasággal egy majdani vasútvonal megépítése érdekében. 1869-ben Trefort Ágost javaslatára Szarvast – Mezőtúrt egysínű vasúttal akarták összekötni. Ez a terv szerencsére nem valósult meg. Sok-sok hányattatás után csak 24 év múltán 1880-ban készült el Szarvas vasútja. Poénkodtak is a békéscsabaiak ezen a hosszú vajúdáson!

Ekkor született a következő vers is:

"Megesett a nagy csuda
Szarvasnak van vasútja;
A kis gőzös egy szuszra
Elmegy Túrra meg vissza.
Már ez osztán nem tréfa!

Nem messze ide Túr;
Hová utazik az úr?
Nem messzire csak Túrra,
Onnan aztán meg vissza.
Már ez osztán nem tréfa!"

1880 tavaszán befutott az első felvirágozott mozdony a vasútállomásra, ahogy akkor nevezték, az indóházba. Ez az épület még nem ott volt ahol a mai, hanem a 44-es úttól olyan 150 méterre, az akkori Halesz-kertben.
A Hármas-Körös felett az 1879-ben épült fahíd biztosította a közlekedést. Ez a híd 1919-ben az úgynevezett Halásztelki csatában megsérült, de még ebben az évben helyreállították. 1925-ben épült meg a ma is használt vashíd.
1893-ban épült tovább a vonal Mezőhegyesig, addig Szarvas végállomás volt.
40 évvel megépülte után 1920-ban lebontották az első vasútállomást és megépült a második, körülbelül a mai helyén.
Ez az épület 1979-ig szolgálta az utasok igényeit, ekkor lebontották és 1980-ban készült el a ma is használt épület.

Megjegyzés: Az első két vasútállomásról nem igazán maradtak fenn képek. Míg más települések vasútállomásairól számtalan képeslap létezik, Szarvas első állomásáról csak egy mozaik lap és egy magángyűjteményben megtalálható képeslap tervezet létezik. A második vasútállomásról nincs ismert képeslap. Ezért ez az erősen korlátozott képanyag…

Köszönet Lakos Zoltánnak a fotóért a második vasútállomásról!

Vélemény, hozzászólás?

4:2-es gyógyír a szurkolók lelkének

Gyerek – játék?