in , ,

Benkások Kárpátalján

Benkások Ungváron

A „HATÁRTALANUL” pályázat arról szól, hogy gyermekeink ismerjék meg a határon túl élő magyar nemzetiségű emberek életét, és az ott található magyar vonatkozású történelmi emlékeket.

A Benka Gyula Evangélikus Általános Iskola 7. osztályos diákjai az elmúlt évben Erdélyben jártak. Az idén Ukrajna volt a támogatott ország, ezért ezt választottuk. A probléma, ami végül is nem volt probléma, hogy ide még útlevél szükséges. Természetesen komoly határ és vámellenőrzés, amivel a mai gyerekek nem nagyon találkoznak. Amikor a határőr felszállt a buszunkra a 45 tanuló olyan csendben volt, hogy a légy zümmögését is hallottuk.

Nagyon tartalmas három napot töltöttünk Kárpátalján. Ezért nagy köszönet a helyi honismereti vezetőnek, Molnár Lászlónak és a kárpátaljai vendéglátónknak a Verecke-Tournak.

Az első napon megnéztük Ungvár nevezetességeit: a skanzent, az ungvári várat és annak múzeumát. Még ezen a napon egy hosszabb túrával meghódítottuk a Nevickei várat, melynek érdekes történetén elgondolkodtunk. A nap végén érkeztünk Nagyborzsovára, ahol szállásadóink vártak bennünket. Mindenki családoknál töltötte az éjszakát.

A második napon tovább ismerkedtünk az országgal, megtudtuk, hogy az évek során mely államokhoz tartozott ez a terület. Az időjárás nem volt kegyes hozzánk, mert egész nap esőben kerestük fel az emlékhelyeket. Jártunk a munkácsi várban, ahol Zrínyi Ilona és a Rákóczi család emlékei mellett Petőfi Sándor fényképes családfáját is megnézhettük. Munkács városában is tettünk egy sétát, Munkácsi Mihály mellszobrát, a Rákóczi Fejér házat is láttuk.

A következő állomás a Vereckei hágó volt. Útközben megálltunk Szolyván, ahol a „malenkij robot” áldozatainak emlékhelyénél róttuk le kegyeletünket.

Nagyon sokunkban mély nyomot hagyott a Vereckei Emlékmű. Itt mindenkinek eszébe jut, hogy el kell énekelni a Himnuszunkat. A lefelé vezető úton a honismereti vezetőnk jóvoltából a honfoglaló őseink helyébe érezhettük magunkat, mivel magyarsággal, a honfoglalással kapcsolatos verseket és dalokat hallgathattunk.

A nap zárásaként a borzsovai iskola diákjaival ismerkedtünk, bemutattuk városunkat és egy kis műsorral is kedveskedtünk.

Az utolsó napon is még tartalmas program várt bennünket. Első utunk a Csetfalvára vezetett, ahol a fatornyos református templomot és annak gyönyörű kazettás mennyezetét csodálhattuk meg, majd átsétáltunk az összefogással épült ökumenikus templomhoz, melynek megépülését két árvíz is késleltette. Tovább utaztunk Tiszaújlakra, ahol egy mesterségesen emelt halom tetején áll a turulmadaras Rákóczi-emlékmű, amelyet a kuruc csapatok első győzedelmes csatájának helyén emeltek.

Kárpátaljai kirándulásunk utolsó állomása a magyarlakta Beregszász volt, ahol egy rövid városnézés után a Bereg-Járási Múzeumban nézhettünk meg egy nem mindennapi gyűjteményt.

Nagyon örülünk, hogy a pályázat segítségével eljuttathattuk tanulóinkat olyan magyarlakta területekre, ahol szívesen látnak bennünket és megismerhettük a kárpátaljai történelmi emlékhelyeket.

Révész Éva

Favágás a Kossuth utcán

Sonkoly Mátyás: Mi a fákkal vagyunk!