in , ,

Vajdások Sátoraljaújhelyen – magyar diákok és tanárok találkozója a Magyar Kálvárián

Vajdások a találkozón

Iskolánk a Rákóczi Szövetség ifjúsági szervezetének tagjaként meghívást kapott az idén XIV. alkalommal megrendezett ifjúsági találkozóra. A nagyszabású rendezvényen 370 magyar diák és tanár vett részt, akik Magyarországról, Erdélyből és a Partiumból, Felvidékről, Kárpátaljáról és a Délvidékről érkeztek, sőt Lengyelországból is voltak résztvevők.

Július 14-én reggel indultunk útnak, megérkezvén meghallgattuk az ünnepélyes megnyitót, majd átvettük az ajándék pólót és elfoglaltuk a szobákat. A diákokat és tanáraikat csapatokba osztották, ennek megfelelően különböző színű karszalagokat kaptunk, mi a narancssárga csapatba kerültünk. Ennek kialakításakor a szervezők figyeltek arra is, hogy magyarországi és határon túli magyar diákok is kerüljenek egy csapatba, így megismerkedhettünk többek között székelyudvarhelyi és szabadkai diákokkal is. A csapatokat önkéntes fiatalok segítették és vezették a tábor során.

Első nap Kassára kirándultunk, ahol egy picit el is áztunk, ennek ellenére láthattuk a gyönyörű belvárost, a Márai-szobrot, a rodostói házat. A Szent Erzsébet-dómot belülről is megcsodálhattuk és lemehettünk a Rákóczi kriptába, ahol megindító volt elénekelni a Himnuszt. Este székelyudvarhelyi csapattársaink, akik a Boróka néptáncegyüttes tagjai fergeteges táncházat tartottak, ami olyan jól sikerült, hogy a következő este is meg kellett ismételniük. Látva milyen szeretettel táncolnak nekünk is megjött a kedvünk a néptánc tanuláshoz.

A keddi nap sportversenyekkel, versmondással és rovásírással kezdődött. Labdarúgásban a Boróka FC győzött, akiknek mi is lelkesen szurkoltunk. Ezután megnéztük Sátoraljaújhely várát, este pedig a külföldön is ismert 8kor társulat pódiumműsorát hallgathattuk meg „Kiáltó szó” címmel.

Szerdán a Felvidéken barangoltunk. Meglátogattuk Rákóczi szülőházát Borsiban, ahol az idegenvezetőnk érdekfeszítő előadásában tanácsokat is hallhattunk a magyarság lélekszámának növelésére. („szép magyar lányok, szép magyar fiúknak sok szép magyar gyereket szüljenek…”) Nagyszelmencen megnéztük a határ két oldalán álló két csonka székely kaput. Ez a határátrendezésnek „köszönhetően” kettévágott falut jelképezi, ami családokat és barátokat választott el egymástól. Leróttuk tiszteletünket Dobó István földi maradványainál Dobóruszkán.

A magyar irodalom fontos központjának számított Széphalom, itt A Magyar Nyelv Múzeumába látogattunk el és Kazinczy mauzóleumát néztük meg.

Csütörtökön Sárospatakra látogattunk el, ahol a Rákóczi Várat és az iskolatörténeti kiállítást láthattuk. A felsőzsolcai fúvószenekar kellemes koncertjén a Kossuth indulótól Lady Gagáig sok mindent hallhattunk. Egy élmény volt az esti rock koncert, láttunk harcászati bemutatót, a csapatvetélkedőn harmadik helyezettek lettünk, bejártuk a Magyar Kálváriát.

A hét során hallhattunk gondolatébresztő előadásokat többek között Trianonról, sportról, a könyves házak titkairól. Szabadidőnkben éltünk a tábor adta lehetőségekkel: medence, tollas, pingpong stb.

Utolsó este minden csapat kis előadással készült, ami nagyon jó hangulatot teremtett és a vicces műsorvezetés is felejthetetlen volt. A közös tábortüzek és éneklések is emlékezetesek maradnak számunkra, ahogyan az esti mulatság is.

Cikkünk igencsak hosszúra nyúlna, ha minden programot felsorolnánk, amin részt vettünk, nem volt idő unatkozni.

Igazán tartalmas hetet tölthettünk Sátoraljaújhelyen, köszönjük a Rákóczi Szövetségnek, hogy részt vehettünk a rendezvényen és a szervezőknek, akik nem kis feladatot vállaltak magukra a 370 résztvevő ellátásával, utaztatásával, elfoglalásával. Reméljük jövőre is részt vehetünk a táborban, hiszen nagyon jól éreztük magunkat.

Demeter Barbara, Korompai Flóra Luca, Kovács Anikó, Pekár Edina, Vas Máté, Kéri Bernadett