A Borgiák, a Die Hard 5., a Drakula, a Houdini, a Marco Polo, a Bridgerton család – olyan filmek és sorozatok, amik világhírre tettek szert és amelyeknek mindegyikében dolgozott Szücsy Krisztina, textilművész, aki április 26-án, szombaton volt vendége a Tessedik-talks rendezvénysorozat első állomásának a Múzeum dísztermében.
A vendéget és a közönséget Ván Hajnalka, a múzeum művészettörténésze, a sorozat megálmodója köszöntötte, s elmondta, hogy Szücsy Krisztina a Pécsi Művészeti Szakközépiskolában tanult textil, majd grafika szakon, az Iparművészeti Főiskolán újra textil-szakon, mert kiderült, ez az ő világa. Ismeretségük Békéscsabáról való, ahol Szücsy Krisztina tanított, amíg meg nem érkezett a nagy lehetőség, 2010-ben elhívták a Borgiák című sorozathoz dolgozni. Persze nem volt ez előzmények nélkül. A textilművészként diplomázó Szücsy Krisztinát mindig is érdekelte a lakberendezés, a díszletek és jelmezek világa, s ezek az érdeklődési területek egy helyen, a filmes szakmában találkoznak. Sokáig színházban gondolkozott, de egy ismerőse rábeszélte őt egy közös filmes munkára 2005-ben, amiből aztán az utolsó pillanatban az ismerős „kitáncolt” és Krisztina egyedül vágott bele a produkcióba. Amiben nemcsak helyt állt, hanem tetszett is neki, úgyhogy 2005-től 2010-ig a csabai tanítás mellett már vállalt filmeket, ahol a díszlettervező irányítása alatt csinált textileket, drapériákat, ami kellett. 2010-ben jött a már említett Borgiák, ettől kezdve a filmes munkák lekötik ideje nagy részét, tanítani már csak kurzusokon tud.
A beszélgetés során sok-sok érdekességre derült fény a filmkészítés kapcsán, amire az egyszerű filmnéző nem is gondol. Főként a történelmi filmekben vannak olyan feladatok, amikor régi textilek után kell nyomozni, motívumokat kutatni és esetenként az elkészített vagy legyártatott tárgyakat még további manipulációknak alávetni a díszlettervező és a rendező kívánságainak megfelelően. Egy ideje együtt dolgozik Mihalek Zsuzsa díszletberendezővel, aki 2024-ben elnyerte a filmes szakma legnagyobb elismerését az Oscar-díjat a Szegény párák c. film díszletéért. Filmes portfóliójáról vetített képek segítségével számolt be és több díszletanyagot a maga valójában is megcsodálhattunk a rögtönzött kiállításon, ráadásul a terítőkhöz, párnákhoz, zászlókhoz és egyéb filmbeli tárgyakhoz ezúttal hozzá is lehetett nyúlni, megvizsgálni és megcsodálni egy hollywoodi háttérember munkáit.
Tatai László – Szarvasi Ujság