Menu
in

Nagy szikibagoly

120528benka

Ezt a nevet olvasva biztosan sok ember az állatvilág tollas egyedei között kezd el keresgélni. Nyolc benkás diák viszont már biztosan meg tudja mondani, hogy egy védett lepkéről van szó. Honnan a biztos tudás? A Körös-vidéki Tehetséggondozó Tanács felhívására kettő 4 fős csapattal neveztünk be egy több elemből álló programra. A tehetséggondozó program célja, hogy a természettudományos kompetenciákat elmélyítse. Az első programelemként előzetesen a nagy szikibagolyról kellett egy prezentációt készíteni. 

Ezt a nevet olvasva biztosan sok ember az állatvilág tollas egyedei között kezd el keresgélni. Nyolc benkás diák viszont már biztosan meg tudja mondani, hogy egy védett lepkéről van szó. Honnan a biztos tudás? A Körös-vidéki Tehetséggondozó Tanács felhívására kettő 4 fős csapattal neveztünk be egy több elemből álló programra. A tehetséggondozó program célja, hogy a természettudományos kompetenciákat elmélyítse. Az első programelemként előzetesen a nagy szikibagolyról kellett egy prezentációt készíteni. A második programelem két napos volt:

Az első napon Bélmegyer-Fáspusztán vettünk részt egy terepgyakorlaton. Itt megfigyelhettük a nagy szikibagoly tápnövényét, a sziki kocsordot. Lélegzet–visszafojtva egészen közel mehettünk és megnézhettünk egy szürke gém-telepet. Délután a Körös-Maros Nemzeti Parkban egy szigorú zsűri előtt bemutatták a gyerekek a prezentációt, majd besétáltunk a Benka iskolába. Itt egy nagyon izgalmas versenyre került sor: minden csapatnak lecsót kellett főzni – ez volt a vacsorájuk. Bő egy óra múlva különlegesebbnél különlegesebb, egyedivé varázsolt lecsót kóstolhatott a kéttagú zsűri. Nekünk is igazán finomra sikerült a lecsónk – dicséret érte az ifjú szakácsoknak, jól laktunk belőle.

A  második nap nagyon tetszett minden résztvevőnek: természetvédelmi őrjáraton vettek rész a gyerekek. A KMNP tanösvényén 8 állomásos akadálypályán kellett végigmenniük. Minden állomáson megküzdöttek a feladatokkal, igyekezve minél több pontot összegyűjteni. Milyen akadályok voltak? Kenuval áteveztek a Körös másik partjára, ott vízmintát vettek, víztisztaságot, hőmérsékletet, pH-értéket és nitrit-tartalmat mértek. A gyógynövényes állomáson fel kellett ismerniük a gyógynövényeket, azok felhasználását. A talaj élővilágát kellett megfigyelniük: fajfelismerés, rajzkészítés volt a feladat. Egy fa magasságát kellett számítással meghatározni, néhány egyszerű eszközt felhasználva – több ötlet, több pont. Madármegfigyelést végeztek távcsővel: meg kellett találni és fel kellett ismerni minél több fajt. Kötélre kellett mászni és a nyílt füves terepen hungarocell tojásokat kellett keresni – nem volt könnyű feladat! De mi ügyesen megoldottuk! Mindet! Olyannyira, hogy a 7. évfolyamos csapattal megnyertük ezt a két napos verseny! A 8. osztályos csapat is nagyon szépen versenyzett, mind a 8 tanulónak gratulálunk.

De a programsorozatnak még nincs vége! A következő feladat a lakóhely egy választott, védett vagy védelemre érdemes részének megismerése, kutatása, bemutatása, prezentáció készítése. Ez a munka még előttünk áll, amit ugyanolyan lelkesen fogunk elvégezni, mint az eddigieket.

Zárásként június 1-jén, pénteken madárgyűrűzés, terepi megfigyelések és vizsgálatok lesznek szakvezetéssel a KMNP szabadkígyósi tanösvényén.

Itt is biztosan sok új élményre, ismeretre tesznek szert a diákok, amit majd a későbbiekben kamatoztatni tudnak.

Részt vevő tanulók a Benkából:

1. helyezett csapat: Borbély Petra, Erdei Boglárka, Kiss Norbert és Sallai Márton, 7.b osztályos tanulók

8. évfolyam: Domokos Kiara, Pályi Szilvia, Sztancsik Andrea és Csányi Dániel, 8. a osztályos tanulók

A program a Nemzeti Tehetség Program, „A közoktatásban tanulók természettudományos, matematikai és műszaki   kompetenciáinak elmélyítését segítő tehetséggondozó programok támogatása” (NTP-KTMK-11)  pályázat keretében valósul meg. A megvalósításért felelős a békéscsabai Jankay Tibor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, a program szakmai vezetője Kőrösi Tibor.

Bencsik Tiborné tanár

Leave a Reply

Exit mobile version