Menu
in , , ,

Mezítláb az Erzsébet ligetben

Pénteken este az V. Teátrumi Fesztivál második versenyprogramjaként, a Békéscsabai Jókai Színház előadásában, Tege Antal rendezésében, Neil Simon, Mezítláb a parkban című darabját láthatta a közönség.

Az előadás ismerős lehetett azoknak, akik az 1967-ben készült filmet látták Robert Redford és Jane Fonda főszereplésével, melyet Gene Saks rendezett, a forgatókönyvét az író írta.

Neil Simon ismertebb művei: Furcsa pár, Kapj el, Napsugár fiúk, És mennyi szerelem, Sweet Charity, amelyek közül sokat megfilmesítettek. Az igazi „szerelme” azonban a színház volt, amikor színdarabot írt, akkor érezte igazán írónak magát. Megkapta a Pulitzer-díjat a Yonkersi árvák című művéért 1991-ben, de több Tony-díj tulajdonosa is

A Mezítláb a parkban 1963-ban készült. Tege Antal rendező nem rövidített a darabon, ezért volt 135 perces és három felvonásos az előadás, amely Vajda Miklós fordításában került színre.

A fiatal házaspár bérelt lakásba költözik, az ötödik emeletre, ahol nincs lift. Mindenki teljesen kifulladva érkezik a lakásba, kivéve az ifjú feleséget, Corie -t (Gubik Petra) és a felettük lakó nőcsábászt Victor Velascot (Katkó Ferenc).

Az első felvonásban még üres a lakás, ide robban be Corie, akinek figurája végig energikus, bár néha gyerekes. Corie szereti azt csinálni, ami éppen kipattan a fejéből, például téli hidegben mezítláb sétálni a parkban. Férje, Paul (Czitor Attila) éppen az ellenkezője, fiatal ügyvéd, – aki éppen lehetőséget kap főnökétől –, komoly, megfontolt, nem igazán érti felesége szertelen viselkedését.

Kifulladva, beesik az ajtón Corie édesanyja, Mrs. Bank (Fehér Tímea), aki lánya elköltözése után nem igen tud mit kezdeni magával. Corie, az éppen „kilihegett” férjét leküldi a boltba italért a mamának. A felvonás végén megjelenik a szomszéd Victor Velasco, akinek humora, vagánysága arra ösztökéli Corie-t, hogy összehozza a mamával. Nem is sejti, hogy ezzel felforgatja mindenki életét. Szerepe van a telefonnak, amit a darab elején a Telefonszerelő (Tomanek Gábor) szerel be a lakásba.

A második felvonásban – már berendezett lakásban – a Corie által szervezett görbe est elejének és végének lehetünk tanúi, aminek következménye az lesz, hogy a fiatal pár alaposan összeveszik, és eljutnak a válás gondolatáig. A veszekedés során elhangzott mondatok nagyon is elgondolkodtatóak, nem is annyira a szavak – bár a szavaknak is ereje van – hanem az, hogy apró dolgokból hogyan lehet „elefántot” csinálni. A veszekedés során csak „én”, csak „te” van, de nincsen „mi”.

A harmadik felvonásban a veszekedés egyre több konfliktus forrása, annyira, hogy Corie elzavarja férjét, de közben a mama eltűnt. Rövid idő múlva a mama megjelenik Victor köntösében, papucsában, az ifjú férj bőrönddel elviharzik. Miközben a mama nem emlékszik semmire az éjszakából, beállít Victor, akinek eltört a lábujja és kettőjük elbeszéléséből kiderülnek az éjszaka részletei is, ami nem az, amire a kedves olvasó gondol. Csupán a megivott ital mennyisége és minősége volt rossz hatással mindkettőjükre, a mama ruhája pedig a tisztítóban van. Visszaérkezik Paul, aki nem keveset ivott közben, mert úgy dönt Corie menjen el a lakából, megint veszekedés, de közben kiderül, hogy Paul mezítláb sétált a parkban. (Előző éjszaka havazott.) Corie és Paul egyre jobban érzi, szeretik egymást, bár még mindtetten kéretik magukat, de újra egymásra találnak.

Finom humor, elgondolkodtató mondatok, hiszen mindannyian kicsit magunkra ismerhettünk bármelyik szereplőben vagy az elhangzott mondatokban. (Ez Neil Simon nagy érdeme.)

Tege Antal rendezése azért volt nagyon jó, mert a darabból nem húzott, így hagyta kibontakozni a szereplőket, és úgy vezette végig a történetet, hogy a közönség azt érezhette, ha nem is vele, de a szomszéddal, baráttal ugyanez történt. Rá kell ébredni, hogy konfliktus és kompromisszum nélkül nem működik semmi, a házasság sem. Minden színész fel tudta építeni figuráját, így lett az előadás alatt teljes összhang színpadon.

Gubik Petra Corie-ja a szertelen, néha hisztis, életigenlő, gyerekes lányból felnőtt lesz, még az édesanyjával is megtalálják a közös hangot. (Nagyon szép jelenet.) Gubik Petra nagyon is él a színpadon, egyetlen percre sem engedi el a közönség figyelmét, végigvezeti a közönséget az előadás fonalán, jó humorral kihasználja szerep adta lehetőségeket. Ahogyan nagyon jó volt Czitor Attila is, aki a kezdeti téblábolás után, hűen tudta hozni Paul alakját. A merevsége is oldódott, átragadt egy kicsi Corie lazaságából. Czitor Attila Paulja a karrier bűvöletéből közelebb került feleségéhez lélekben.

Nem kevésbé volt nagyon jó Fehér Tímea Mrs. Bank alakítása és Katkó Ferenc Victorja. A színésznő egy édesanya alakját öltötte magára, akinek lánya nagyon vágyik a mama elismerésére. Fehér Tímea nem látványos eszközökkel, hanem nagyon is természetesen alakította a mama szerepét. Katkó Ferenc most nem a szelíd „nagymackó” volt, hanem egy vagány, energikus nőcsábász férfi. A színész nagyon érdekes figurát alakított, tele humorral, kedvességgel, mindenkit lehengerlő modorával volt Victor Velasco. Mindketten koruknál idősebb szerepet alakítottak.

Emlékezetes volt Tomanek Gábor, aki először az üres a lakásban jelenik meg, és csak a szerelmes Corie-val találkozik, majd a harmadik felvonásban, amikor már a nagy veszekedés utáni „észre sem veszlek, de mégis” állapot volt, jelenik meg újra. A színész ekkor kevés szöveggel, de annál több testbeszéddel, humorosan, természetesen próbál közvetíteni a két fiatal között – eredmény nélkül.

A díszlet Egyed Zoltán, a jelmez Kiss Kata munkája.

Nagyon jó előadást, igazi színházat láthattunk, humorral, elgondolkodtató szöveggel, bravúros színészi játékkal jó rendezésben. A közönség tapssal, ovációval köszönte meg a látottakat.

Leave a Reply

Exit mobile version