Menu
in , ,

Idén sem volt megoldhatatlan a matematika érettségi

Kisebb buktatók ugyan nehezítették az idei matematika érettségit, de összességében nem volt nagyon nehéz a feladatsor. Kitajkáné Szántai Mária igazgatónő és szaktanár szerint a tavalyi tudáspróbához hasonlóan ezúttal sem voltak nagyobb meglepetések a feladatok között. A diákoknak többek között halmazokkal, gráfokkal, függvényekkel, geometriai feladatokkal és százalékszámítással kellett megbirkózniuk, néhány egyszerűbb példa esetében pedig elegendő volt az általános iskolás ismereteiket és „józan eszüket” előhúzni a tarsolyból.

A Vajda Péter Evangélikus Gimnáziumban kedden 52-en rugaszkodtak neki a kérdéseknek. A rendelkezésre álló 180 percnyi időt a legtöbben a végsőkig kihasználták. Csak néhányan voltak, akik az általános pedagógusi javaslat ellenére 15-20 perccel a beadási határidő előtt hagyták el az osztálytermet, de a legkevésbé sem tűntek csalódottnak.

– Minden évben lehet olyan híreket hallani a matematika érettségiről, hogy az adott évben volt a legnehezebb. Nem gondolnám, hogy ez idén is így lett volna. A második felében volt gondolkodtató feladat, de összességében nem okozott problémát – vélekedett Emődi Dorina, akinek a gazdasági szakirány miatt duplán fontosak az itt szerzett pontok. – Remélem, hogy kb. 90%-osra sikerült teljesítenem, mert ennyi kell ahhoz, hogy felvegyenek.

Az intézmény vezetője elmondta, a végzősek mellett több mint ötvenen tesznek előrehozott érettségi vizsgákat is. Ezt a jogszabályi előírások szerint idegen nyelvekből és informatikából tehetik meg. Különösen ez utóbbi rendkívül népszerű a diákok körében, ami több okra vezethető vissza. Egyrészt sok felsőoktatási intézményben elfogadják felvételi tárgyként, ill. a négy év alatt a gyerekek folyamatosan tudnak készülni, mivel minden évfolyamon vannak ilyen irányú ismeretek. Az is mellette szól, hogy olyan tanagyagot tartalmaz, amelyet későbbi életük során jól tudnak hasznosítani.

A matematika érettségi részleteiről szólva elmondta, a háromórás írásbeli vizsga két részből tevődött össze. Az első rész, azaz egy 12 feladatból álló teszt megoldására 45 percet kaptak a diákok. Ebben alapfogalmak, definíciók, egyszerűbb összefüggések szerepeltek. A feladatsor második részében egy kétismeretlenes egyenletet, egy összetett geometriai feladatot és egy számtani sorozattal kapcsolatos példát kellett oldani, valamint előkerültek az elsőfokú függvények is. Erre a feladatsorra 135 perc állt rendelkezésre, és mindegyik feladat kötelező volt. A legvégére került a három legnehezebb, 17 pontos feladat. Ezek közül egyet lehetett „passzolni”, csak a fennmaradó kettőt kellett megoldani.

– Ahhoz képest, hogy nem vagyok oda a matematikáért, szerintem egy egész könnyen megoldható feladatsor volt. Persze voltak benne olyan részek, amelyeken erősen gondolkodni kellett, de olyan hú, de nehéznek nem éreztem – állítja a biológia szakirányon tanuló Fülöp Norbert.

A fényképésznek készülő fiatal hozzátette, egy hete még úgy érezte, ez a tantárgy fog kifogni rajta, de különóráknak és a gyakorlásnak köszönhetően leküzdötte a nehézséget. További előnyként tapasztalta, hogy értékes pontokat lehetett szerezni egy-egy részfeladat kitöltésével is, még akkor is, ha a komplett példát nem tudta valaki teljesíteni.

Kitajkáné Szántai Mária szerint ugyancsak pozitívum, hogy a feladat összeállítói igyekeznek gyakorlatias, életből vett példákkal illusztrálni a kérdéseket. Így a nem szakirányon tanulók is gyakorta érezhetik a matematika mindennapokra gyakorolt hatását és hasznos mivoltát.

A végzőseknek szerdán a történelemmel kapcsolatos ismereteik legjavát kell megmutatniuk, a hét második felében pedig az idegen nyelveké lesz a főszerep.

Exit mobile version