Menu
in , ,

Alul semmi

Szombaton este igazi slágerelőadást láthatunk a Vízi Színház színpadán, a Békéscsabai Jókai Színház előadásában Terrence McNally – David Yazbek: Alul semmi című Brodway-musical Tege Antal rendezésében került színpadra. A szövegkönyvet Blastik Noémi, a dalszövegeket Miklós Tibor fordította.

Nagyon vártam az előadást, mert amikor Békéscsabán láttam, nagyon megérintett a hat férfi, a három feleség és a kisfiú sorsa. Kíváncsi voltam, hogy a Vízi Színház hatalmas színpadán, sokkal nagyobb térben, milyen előadást látok majd, hiszen szerettem volna újra átélni azt a katarzist, amit a színházban kaptam.

A történetet 1997-ben filmre vitték Peter Cattaneo rendezésében, mely Anne Dudley zenéjével került vászonra. A musical 2001-ben született, Terrence McNally írta a szövegkönyvet, David Yazbek a gyönyörű zenét komponálta, a téma ugyanaz. Bezár az acélgyár, utcára kerülnek a férfiak, akik munkanélküliként elvesztik önbecsülésüket, a nők válnak családfenntartóvá, ezzel összetörik az erős férfiak lelke. Kitalálják, hogy levetkőznek, ezzel keresnek pénzt. Ezt nem könnyű megtenni, a hat szemérmes férfi nehéz lelki folyamaton megy keresztül. A darab folyamán feltárul a hat férfi igazi tiszta lelke, de hármuk felesége is szenved, az ő történetüket is megismerjük. És, ha ez nem lenne elég, a főszereplő kisfiáért is harcol, apa és fia között hatalmas szeretet van, ám az apa elvesztheti gyermekét, ha nem fizeti a gyermektartást. De a többiek sorsa is szívbemarkoló, mert mind hat férfi sorsa különböző, más a látszat, és más a valóság, nem bíznak annyira feleségükben, hogy őszintén beszélgessenek, pedig…

Hat férfi, három feleség, egy kisfiú, róluk szólt az előadás. A férfiak között nincsen barátság – közülük csak ketten azok –, de olyan összetartozás alakul ki, ami összekovácsolja őket, és bebizonyosodik, hogyha összefognak, meg tudják csinálni, amit elterveztek, sőt annál is többet…

Szombaton este a katarzis megtörtént, Jerry (Csomós Lajos), Dave (Katkó Ferenc), Harold (Kovács Áron), Malcom (Gulyás Attila), Ethan (Szabó Lajos) és Noah (Gerner Csaba) sorsa összefonódott, sorsuk, emberségük, szemérmességük, kétségbeesésük, kitartásuk, egymás iránti elkötelezettségük megható pillanatokat villantott fel. A három feleség: Pam, Jerry volt felesége (Csonka Dóra), Georgia, Dave felesége (Liszi Melinda) és Vici, Harold felesége (Nagy Erika) számára is jutott drámai pillanat, mert mindhárman szeretik azt a férfit, akihez feleségül mentek. És jelen van Jerry kisfia Nathan (Nyúl Bence), aki gyermek létére képes hatni apjára. (El is hangzik, hogy Nathan a 40, Jerry a 12 éves.) Az előadás keserédes, fanyar humora sokszor mosolyt csalt a nézők arcára és letörölte a könnyeket, de a dráma végig ott maradt.

Különleges, érzékeny előadást láthattunk, különleges, érzékeny színészekkel. Jerryt Csomós Lajos hol kétségbeesetten, hol elszántan, hol magabiztosan alakította, aki képes mindent megtenni fiáért. A többiek utána mentek, mégis a fia az, aki legtöbbet segít neki, aki átsegíti a holtpontokon, hiszen a végén megfutamodta, ám fia szavai szívéig hatolnak és felnő a feladathoz, amit elkezdett, befejezi. Jerry az előadás végére talán felnő. Csomós Lajos végig tökéletes játékkal vitte az előadást.

Katkó Ferenc Dave szerepében régóta Jerry barátja, nehéz döntést kell meghoznia, hiszen felesége és barátja között kell választania. Felesége azt szeretné, ha dolgozna, munka is lenne, végül feleségének enged, munkába áll. Lelkileg barátja mellett áll, de amikor felesége megtalálja az alsóneműt, félreérti a helyzetet. A beszélgetés mindkettőjüknek jót tesz, Georgie biztatására az utolsó pillanatban csatlakozik a fiúkhoz. Katkó Ferenc csendes, természetes alakítása, tele érzelmekkel lenyűgöző.

Harold alakját Kovács Áron játszotta szintén remekül. Igazgató volt, de őt is kirúgták, mégis minden reggel elindul munkába, ám életszínvonalát nem tudja tartani. Nem beszéli meg feleségével, pedig beszélgetnie kéne, akkor ő is rájönne, a felesége őt szereti, nem az ajándékait. Kovács Áron nagyon érzékenyen alakította Harold figuráját. Megható a duettjük Dave-vel.

Malcomot Gulyás Attila formálta meg. Malcom az édesanyjával él, öngyilkos szeretne lenni, Jerry és Dave menti meg, így elsőként csatlakozik a vetkőzős csapathoz, barátokra talál a zárkózott fiú, és szerelemre is. A csapathoz tartozása új lehetőséget ad számára. Malcom meleg fiú, zárkózottsága talán ebből fakad. De ebből semmiféle rosszérzés a többiekben nincsen. Gulyás Attila nagyon érzékeny fiút alakított fantasztikusan, dala káprázatosan szólalt meg.

Ethan szerepét Szabó Lajos vitte színpadra. Ethan egy örökmozgó, mégis érzékeny fiú, az a mániája, hogy falra mászik, mint Donald O’Connor az Ének az esőben. Malcommal kötnek barátságot. Szabó Lajos érzékenyen, humorosan, nagyszerűen játszott.

Gerner Csaba alakításában különleges, érzékeny, mégis humoros Noah-t vitt színpadra, aki Csődör becenévre hallgat, de neki is megvan a maga története, Gerner Csaba nagyszerű színészi alakítása mellett hangjával is elbűvölte a közönséget.

Csonka Dóra alakította Jerry volt feleségét, Pam-et, aki látszólag túlvan a házasságán, de ez nem igaz, nagyon is érzékenyen reagál a férje dolgaira, munkát is ajánl neki kétszer is, de Jerry ezt nem fogadja el. Pam egyszerűen nem bízik volt férjében, egészen a végéig, amikor pénzt tesz fel arra, hogy Jerry végigcsinálja a vetkőzést, van annyi kurázsi benne. Csonka Dóra ragyogóan játszotta Pam-et.

Liszi Melinda Georgie-ja szintén érzékeny, nagyon jó alakítás. Georgie végig kitart férje mellett, egymás iránt érzett szeretetük csodálatos. Duettje Nagy Erikával, aki Vicit, Noah feleségét alakította, szintén tele érzékenységgel, szeretettel. Vici elfogadja férje kényeztetését, jól érzi magát benne, amikor rájön, hogy férje munkanélküli megható jelenet tanúi vagyunk. Azt mondja, a férjét szereti, nem az ajándékait.

Nyúl Bence Nathan figuráját nagyon jó érzékkel alakította, aki gondolkozásban felnőttebb apjánál. Szereti apját, de elfogadja anyja új párját is, hiszen jó ember. De hisz Jerryben, és segít, mert bízik apjában. Utolsó jelenetük nagyon megható, hiszen Jerry menekülne, Nathan mondatai kólintják fejbe, és nyitják ki a szemét.

Jeanette Burmeistert, a fiú csapat zongorakísérőjét Szente Éva alakította nagyon izgalmasan, Noah vele osztja meg titkait, amit a nő nagyon jól kezel, és segít a férfit lelkileg „helyretenni”.

Kisebb alakításokban Földesi Ágnes Villő, Fehér Tímea, Veselényi Orsolya, Mészáros Mihály, Hodu József, Korom Gábor, Jancsik Ferenc, Czitor Attila, Szepsi Szilárd, Vozár Virág, Szabó Zoltán, Sallai Zsóka, Lévai Attila, Juhos Marcell és Puskás Dániel is hozzájárult a sikerhez.

A színművészeket Gulyás Levente vezette zenekar kísérte, ami emelte az előadás színvonalát. A zenekar: karmester, zongora: Gulyás Levente, zongora: Rázga Áron, trombita: Resetár Attila, Bíró Tamás, harsona: Resetár Dávid, Kalmár Zoltán, szaxofon, klarinét, fuvola: Kepenyes Pál, Bogdán Gábor, Gitár: Fábián Béla/Téglás Gergely, basszus gitár: Pfeff Márton, dob: Tímár Tamás, ütős: Hajgató Simon.

A musicalhez tánckar is szükséges, akik szerepeket is játszottak: Bereczki Karina, Földes Roxána, Kerek Vivien, Lakatos Viktória, Medovarszki Petra, Nádra Kitti. A koreográfus Topolánszky Tamás Harangozó-díjas, Érdemes Művész készítette.

Az előadás jelelt volt, amit Vörös Zsolt jelnyelvi tolmács egyszemélyben nem csak jelelt, de el is játszott, élmény látni, ahogyan tolmácsol a színpadon.

Nagyon jó, érzékeny előadást láttunk Tege Antal rendezésében, mert drámát láttunk, sok humorral, de mégis nagyon szívfájdítóan. Minden szereplő nagy utat járt be, mindegyiket valamilyen módon „helyre” kellett tenni, de mind a hat férfinál volt valaki, aki ezt megtette, hogy a lelki sebek begyógyuljanak, és így a ruha ledobása már könnyebb volt. Tege Antal borotvaélen egyensúlyozott színészeivel, de nagyszerű előadást hozott létre.

A díszletterveket Egyed Zoltán, a jelmezterveket Kiss Kata készítette. Korrepetitor Rázga Áron, Gál Csaba, zenei vezető Gulyás Levente. A rendező asszisztense Kiss Kata volt.

A közönségből többen felállva tapsolták meg az előadást.

Galambos Edit

A fotókat Babák Zoltán készítette.

Exit mobile version