Menu
in ,

Az egész Árpád vezérrel kezdődött – 60 éves a szentandrási kajak-kenu klub

Csikós Gyuri bácsi és az Árpád első legénysége

Csikós Gyuri bácsi és az Árpád első legénysége (Forrás: kajakkenusport.hu / Sinka Dóra)

Az eredeti tervek szerint tegnap este rendezték volna a Békésszentandrási Hunyadi Mátyás Kajak-Kenu és Szabadidõ Sport Club 60 éves fennállását megünnepelni hivatott eseményt, a kajakosvacsorát.

Csütörtökön jött az üzenet, hogy a szervezők, Sinka Péter Olivér ‘Petár’ és Fabó István a Covid-helyzetre való tekintettel egy későbbi időpontra halasztják az évforduló megünneplését.

A kajakkenusport.hu néhány napja osztotta meg az egyesület történetéről készült cikket, amihez Sinka Dóra képeit használták. A teljes képes írás ide kattintva olvasható.

Megalakulása 60. évfordulóját ünnepli idén a Békésszentandrási Hunyadi Mátyás Kajak-Kenu és Szabadidő Sport Club. A Körös-parti egyesület úttörőnek számított, hiszen a térség első klubja volt, a legendás Simon Fiala Tibornak köszönhetően pedig hamar komoly tekintélyt szerzett a sportágban. A kezdetektől a mai napig utánpótlásnevelést helyezik előtérbe, többek között az olimpiai bajnok Bodonyi Dóra is bontogatta itt a szárnyait.

1961-ben egy helyi testnevelő tanár, Csikós György néhány tanítványával és Bődi László segítségével épített egy hétszemélyes kenut, amit a Kákafoki-holtág egyetlen rozoga mólóján bocsátottak vízre. Pont ott, ahol ma a Sinka József Vízitelep áll. Így indult a békésszentandrási kajak-kenu története 60 évvel ezelőtt.

„Végig se gondoltuk mit teszünk, egyik dolog jött a másik után. – emlékezett vissza Sinka Péter Olivér, az egyesület jelenlegi elnöke, aki csak névrokona Sinka Józsefnek, a korábbi elnöknek. – A kenut egyébként Árpád vezérnek neveztük el.

Gyuri bácsi volt a fő mozgatórugó, mi pedig Sinka Józseffel tűzön vízen át követtük őt. Ez egy 29 kilométeres holtág, a Hármas-Körös régi medre. A 60-as években olyan tiszta volt a vize, hogy edzés közben is abból ittunk, ha megszomjaztunk.”

A kezdeti lépések után további hajókat vásároltak és újítottak fel. Egy évvel később megrendezték az első házi versenyt, majd 1963-ban Simon Fiala Tibor érkezett edzőként, ami óriási lendületet jelentett.

„Másodosztályú versenyzőként jött Szegedről, lényegében az első szakképzett edzőnk volt. Szárnyai alá vett minket Sopekkal (Sinka József – a szerk.), és jó kapcsolatot alakított ki a szövetségben Cseh Lajossal és a többi vezetővel is. Akkoriban részt vettünk a központi edzőtáborokban, ahol sok tapasztalatot szereztünk, együtt edzhettünk Wichmann Tamással is. Az ott tanultakat igyekeztünk itthoniaknak is átadni.” – mondta az elnök.

A csúcs az 1969-es vidékbajnokság megrendezése volt, ami után egyből új támogatók jelentkeztek, és pénzt ajánlottak új hajók vásárlására. Az élet viszont közbeszólt, októberben ugyanis Simon Fiala Tibor tragikus hirtelenséggel elhunyt.

„Reménytelen helyzetbe kerültünk. A hajók elkészültek, a kivitelezők le is szállították, és követelték a pénzt, de akkora a támogatók Tibor hiányában kihátráltak, így gyakorlatilag csődbe mentünk. Nagyjából három évbe telt mire talpra tudtunk állni.”

1971-ben rendezték meg először a Simon Fiala Emlékversenyt, amelyet idén már 50. alkalommal tartottak meg. Sinka Péter Olivér és Sinka József ezután saját köreikből építették újra az egyesületet, sőt a szomszédos településeken bemutatóversenyekkel népszerűsítették a sportágat. A hangsúlyt mindig is az utánpótlásnevelésre helyezték, az elnök szerint azonban ma már nehezebb megszólítani a fiatalokat.

„A számítógép és a különböző digitális kütyük miatt nehéz megszerettetni a gyerekekkel a vizet. Most a kezdő fiataljaink nagyjából harmincan vannak, emellett van néhány magasabb korosztályban versenyző tehetségünk.”

Legsikeresebb versenyzőik közé tartozik Hrncsjár András, Pálinkás András, Szító Ákos, Kovács László, valamint az olimpiai bajnok Bodonyi Dóra is, aki 2008 és 2012 között volt a klub tagja.

„Amikor innen elment Szolnokra, már az ifi válogatott tagja volt. Szerveztünk neki egy nagy ünnepséget, amikor örökös bajnok lett és az olimpia után is. Dóri nagyon sokat jár Békésszentandrásra, van egy hajója is nálunk, időnként még evez is. Itt van a baráti köre és Pálinkás András is, aki szinte családtagként kezelte.”

A klub csónakháza az MKKSZ támogatásainak is köszönhetően jelentős korszerűsítésen ment át. A fejlődést 2015-ben beárnyékolta az akkori elnök, Sinka József hirtelen halála, ami után mindmáig az ő nevét viseli a vízitelep.

„Nagyon szép környezetben vagyunk, ehhez igyekszünk biztosítani a minőséget.
Ami még hiányzik, egy klubhelység kialakítása. Tíz éve már volt egy komplett tervünk, egy húsz fős kétágyas szobákból álló turisztikai szálláshely, benne vizesblokkal, konyhával, közösségi térrel és egy mini apartmannal az edzőknek. Ezt szeretnénk, nyilván a kornak megfelelő változatban.” – beszélt a jövőbeli célokról Sinka Péter Olivér.

Az békésszentandrási egyesület szombaton egy vacsorával egybekötött ünnepségen emlékszik meg az elmúlt hat évtizedről.

(A fotókat nagyon szépen köszönjük Sinka Dórának!)