in , ,

Gyakorlókert formájában éledt újjá Tessedik iskolája

0

Huszonötféle zöldséget és gyümölcsöt termesztenek Szarvas nemrégiben kialakított gyakorlókertjében. A Szlovák Általános Iskola tanulói által megművelt terület az Országos Iskolakert-fejlesztési program keretében jött létre, az Agárminisztérium, az Iskolakertekért Alapítvány, a Váci Egyházmegyei Karitász és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara támogatásával. A Tessedik Sámuel által elindított szellemiséget követve az intézmény is arra törekedett, hogy megismertesse a gyerekekkel a kertművelés alapjait, és ráébressze őket, hogy mekkora örömet jelenthetnek a saját maguk által termelt földi javak.

A június 6-i hivatalos átadó ünnepségen László Tibor Zoltán helyettes államtitkár kifejtette, a 2018 év végén közzétett felhívás a vártnál is nagyobb érdeklődésre tartott számot. A pályázatra két hét alatt több mint 330 iskola jelentkezett az ország minden megyéjéből. Az 50 millió Ft értékű támogatásból végül 50 intézménynek tudtak segítséget nyújtani, ahol öt kategóriában létesültek különböző szintű kertek. Az alprogram kezdő kategóriájának egyik nyertese a Szlovák Általános Iskola volt.

Mátyás Izolda, az Iskolakertekért Alapítvány elnöke rámutatott, nyomós okuk volt arra, hogy az első iskolakertet épp Szarvason avassák fel. Emlékeztett a Tessedik által létrehozott szorgalmatossági iskolára, amely 240 évvel később gyakorlókert formájában éled újjá. Mint elhangzott, az egyes kategóriákat úgy alakították ki, hogy egymást erősítsék, ezáltal a program hosszú távon fenntartható legyen. A jelentkezés feltétele a terület és az intézményi nyitottság volt, amelyet eszközökkel, vetőmagokkal és megfelelő szaktudással egészítettek ki.

Mótyán Tibor, a Tessedik Sámuel Kertbarát Kör gratulált a megvalósult elképzeléshez. Hiszi, hogy az iskolakertnek a névadójuk is nagyon örülne, hiszen az ő célja mindenkor a hasznos és használható tudás átadása volt.

A résztvevők több osztály kíséretében átvonultak a helyszínre, ahol az iskolakert szakmai vezetője számolt be az eltelt dolgos időszakról. Vajda Ildikó elmondta, hetente több alkalommal jártak ki a kertbe, ahol mindig akadt tennivaló. A terület fűcsomómentesítése után megkezdhették a veteményezést, amelynek első gyümölcseit, a salátát és a retket már le is aratták. Fő céljuk az volt, hogy minél több növénnyel ismertessék meg a gyerekeket, mivel sokuk nem rendelkezett ezen a területen előzetes tapasztalattal.

– Április végén kezdtünk el dolgozni a kertben. Eleinte gereblyéztünk, majd utakat ástunk a növényeknek. Bottal megjelöltük az egyes fajtákat, így tudjuk, hogy mi hova került. Végül alaposan meglocsoltuk őket, mert az jót tesz nekik. Először tapasztalhattam meg, hogy milyen a kerti munka. Nagyon szeretek ide kijárni, ültetni és kapálgatni – újságolta élményeit Pljesovszky Zsanett 4. osztályos tanuló.

Frankó Anna, a Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat elnöke arról beszélt, hogy 2016 végén kapták meg a tájház mögötti területet az önkormányzattól. 2018-ban született az ötlet a hasznosításra, amelyben az intézmény dolgozói és a gyerekek mellett a szülők is nagyon sokat segítettek.

Az új elfoglaltsághoz való viszonyukat leghívebben talán azok a versek és rajzok tükrözték, amelyek a kerítést és a belső udvar falát díszítették.

Bankó Zsófi: Kerti móka

Puha földbe magot szórunk,
Kacarászunk és mókázunk.
Vigyázunk a sorokra,
nem taposunk sehova.

Nőjön nekünk halomba
borsó, cékla, répa.
Jöjjön gyorsan a hasunkba,
folytatódjon a móka!

0

Szarvasi siker a TIGRIS kupán

0

The Stop Band never stops