A tavalyi érettségi mindig könnyebb – idézte a diákok általános vélekedését Tóthné Lipták Erzsébet igazgató-helyettes. Hozzátette, meglátása szerint egy érettségi akkor jó, ha a gyengébb és a kimagasló képességű diákok is megcsillogtathatják tudásukat. Az idei pedig lényegében ilyen volt.
A Székely Mihály Szakképző Iskolában hétfőn összesen 68 tanuló izgulta végig a magyar nyelv és irodalmi tételsor közzétételét. Az előző évekhez hasonlóan a feladatsor két részből tevődött össze: egy szövegértésből-és alkotásból. Az utóbbi estében Csoóri Sándor Nomád naplójából kaptak egy részletet a diákok, ami alapján érvelni kellett, de választhatták Tamási Áron Szerencsés Gyurka című novellájának értelmezését vagy Vörösmarty Mihály Liszt Ferenchez és Illyés Gyula Bartók című versének összehasonlító elemzését.
– Könnyűnek nem mondanám, de nehéznek sem – állítja az épületből megkönnyebbülten távozó, kereskedelem-marketing szakmacsoporton tanuló Bencsik Miksa. A novellaelemzést választottam, és úgy érzem, hogy elég jól sikerült.
A bejárat előtt ugyancsak érettségizők gyülekeztek, a beszédtéma pedig mi más lehetett volna, mint a lelkükről mázsás súlyként legördülő első, nagy tudáspróba.
– A szövegértésre nagyon kevés volt az idő, és a szöveg sem volt egyszerű – állítja Vanessza, barátnői egyetértő bólogatásaival kísérve. A második részéből az érvelést választottam, mert hozzám az állt a legközelebb. Az izgalom még most sem múlt el teljesen, remélem, jól fog sikerülni.
Brigitta és Veronika a többséghez hasonlóan ugyancsak a novellaelemzés mellett tették le a voksukat. Mindketten azt mondták, a nehezek közé sorolják a vizsgát, lelkiismeretük azonban tiszta, mivel becsületesen felkészültek.
– Olvastam, hogy rendkívül korrektnek minősítették ezt a feladatsort, amivel nagyjából egyet tudok érteni – mondja Hajas Gabriella magyartanár egy röpke áttekintést követően. A szövegértés vélhetően megszűri majd a vizsgázók teljesítményét, mert a mondatszerkezetek eléggé túlbonyolítottnak tűnnek. Az érvelésnél a kötelező, három műre hivatkozás szokta elbizonytalanítani a vizsgázókat, félve attól, hogy nem adekvát szöveget választanak hivatkozási alapul. A novellaelemzés szerintem könnyebb, mint a tavalyi kortárs szöveg, és érdekes kérdésekre keresi a választ. Úgy gondolom, a diákjaim közül ezt írták a legtöbben. Az összehasonlító verselemzés ellenben nagy kihívás, de az irodalmat kedvelők között biztos voltak olyanok, akik ezt választották. Ha most érettségiznék, én biztosan emellett döntenék – teszi hozzá mosolyogva.
Hogy végül hány vágyott érdemjegy születik, kiderül legkésőbb három hét múlva, a javítási határidő lejártakor.