in , ,

Dalest Nőnapra – női sorsokról

Tatai Nóra
Tatai Nóra (Fotó: Nánási Tamás)

A Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg a női sorsokat bemutató koncertsorozat, melynek állomásai Szarvason, Budapesten és Pécsett lesznek. Különleges női sorsokat mutatnak be a zenészek – Tatai Nóra (ének), Szabó Fernc János (zongora) – lefejezett angol királynéktól Bartók múzsáján keresztül egészen Calamity Jane-ig, mindezt zenei ismeretterjesztéssel egybekötve.

A koncertek műsorának gerincét specifikusan nőknek írt és női témákat feldolgozó dalok és dalciklusok képezik, a nőiség örök kérdéseivel foglalkozva.

20180219-noi_sorsok_szarvas

A kiválasztott dalok és dalciklusok nagyrészt a 19. század végének különös női portréi. Richard Strauss virágok képében komponálta meg a szecessziós, Adolf Muchai által festményekben megjelenített – nőiséget Julius Dahn verseire, míg Sergei Rachmaninoff dalaiban egy büszke és egy bukott nő a főszereplő, utóbbi (Disszonancia) jellegzetes századfordulós, Ada Christen bécsi költőnő ihlette női kép. A műsorban két dalciklus is szerepel napjaink egyik legismertebb amerikai zeneszerzőnőjétől, Libby Larsentől (*1950). Larsen egészen szélsőséges nőtípusokat jelenít meg dalaiban, a Try Me, Good King szövegét VIII. Henrik angol király feleségeinek utolsó mondataiból állította össze, míg a Songs from Letters című dalciklus a 19. század végi amerikai nőmozgalom egyik ikonikus alakja, Calamity Jane leányához írott leveleiből válogatott részleteket dolgoz fel. Előbbiben tehát a házastársi, utóbbiban pedig az anyai szerep színezi egyedi módon a nőképet.

Az énekes műsorszámok között szóló zongoradarabok hangoznak el, amelyek szintén jellegzetes női portrék.

Az előadóművészek célja a Szarvason, Budapesten és Pécsett megrendezett dalestekkel egyaránt a daléneklés kultúrájának, valamint a szóló zongoradarabokkal színesített dalest műfajának népszerűsítése. Fontosnak tartják továbbá a kortárs dalok előadását, ezen belül is a Magyarországon alig ismert amerikai dalirodalom bemutatását. A női zeneszerzők életműve szintén igen csekély mértékben van jelen a magyarországi hangversenyéletben, így a nőnap közelébe időzített koncertek a zeneirodalomnak erre a szeletére is felhívhatják a figyelmet. Mivel az előadók kiemelten fontosnak tartják a zenei ismeretterjesztést, a hangversenyen elhangzó műsorszámokat Szabó Ferenc János élőszóban ismerteti.

Szabó Ferenc János és Tatai Nóra 2016 óta több alkalommal dolgozott együtt, egyik korábbi hangversenyükön magyarországi bemutatóként adták elő Libby Larsen a szarvasi koncerten is szereplő Songs from Letters című dalciklusát (a magyarországi bemutató tényét a zeneszerzőnővel folytatott levelezés igazolta).

Szabó Ferenc: (Pécs)
Zongoraművészként végezett 2008-ban a Zeneakadémián, jelenleg ott tanít az ének tanszéken, mellette kutatóként az MTA BTK Zenetudományi Intézetében tudományos munkatárs.
2008-2012: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, zongoraművész DLA fokozatot szerzett.
2010-től: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, zenetörténész PhD tanulmányokat folytat, 2013: MTA Posztdoktori Ösztöndíj-át nyerte el.

Szabó Ferenc
Szabó Ferenc

Tatai Nóra (Szarvas)
2016-ban végzett a Zeneakadémia Oratórium és Dalének mesterszakán,
2017-től a doktoriskolára jár, DLA ének szakon.
Rendszeresen fellép a Zeneakadémián, fontosabb szereplései: MüPa Fesztiválszínház, Monteverdi: Poppea megkoronázása: Drusilla szerepe, Klassz a pArton balatoni fesztivál, Gulyás Dénes rendezte Mozart – Varázsfuvola: I. Dáma szerepe.

Tatai Nóra
Tatai Nóra

Borult a papírforma Csabacsűdön

Bátor György

Az ország legjobb utánpótlás-nevelő klubjai között jegyzik a Szarvasi Kajak-Kenu Klubot