in , ,

Zenebonával csalogatták a leendő művészeti iskolásokat

Képzeljük el, hogy egy hegedű hangján szólal meg a kisegér, csellón a macska, az elefánt pedig trombitaszóval vágtat felénk. A Chován Kálmán Művészeti Alapiskola pedagógusai ezt tették. Egy zenés mesét álmodtak meg, amelybe közel tízféle hangszer kapcsolódott be. A pók és a dinnye története a gyermekeket és felnőtteket egyaránt elvarázsolta, s közben a legkisebbek észrevétlenül ismerkedtek meg az intézmény zeneművészeti tanszakának kínálatával.

– Én autodidakta módon gitározom, és nagyon szeretem. Olaszországban voltam önkéntes. Emlékszem, egyszer leültem egy társasággal, ahol körbejárt egy gitár. Mindenki játszott valamit, s amikor hozzám ért a hangszer, én továbbadtam. Nem volt jó érzés. Ekkor határoztam el, hogy megtanulok rajta játszani – árulja el Galó Tamás, aki szerint a zene nem csak kikapcsol, gyógyít, feltölt, hanem stresszkezelésre is alkalmas.

Gyermekei, az elsős Zsófi és a nagycsoportos Barnus érdeklődve figyelték a hangszeres kavalkádot, és lelkesen kapcsolódtak be az interaktív feladatokba. Barnust különösen a dob ragadta magával, Zsófi egyelőre még nem tudott választani a vonós, ütős és billentyűs hangszerek közül.

Brachna Irén igazgatónő elmondta, bár korábban is rendszeresen tartottak az intézményekben hangszerbemutatókat, a legfőbb problémát az jelentette, hogy a szülő nem volt jelen. Így gyakran előfordult, hogy hiába szeretett bele a gyermek egy-egy hangszerbe, otthon később a szülők lebeszélték az iskola mellett plusz időt és terhet jelentő elfoglaltságról. Ezen szerettek volna a „Zenebona” elnevezésű kezdeményezéssel változtatni, és megmutatni, hogy a művészeti oktatás sokkal több, mint fárasztó délutáni különóra.

– A zenetanulás nem feltétlen jelenti azt, hogy a gyerek még egy nyűgöt magára vesz. Ez kikapcsolódás, örömszerzés, ami napi rutinra, jó időbeosztásra nevel, és emellett nagyon sok képességet fejleszt. Nagyon sok segítséget nyújt a tanórai foglalkozásokhoz is. Segíti a memóriát, a gondolkodást, és nagymértékben hozzájárul az érzelmi neveléshez is. Természetesen kitartásra és szorgalomra is szükség van az elsajátításához, de felnőttkorban igazi örömforrásként jelenhet meg – vallja a művészeti iskola vezetője.

Hozzátette, sajnos a gyermekek túlterheltsége és a kedvezőtlen demográfiai adatok az iskola gyermeklétszámára is kihatnak. Az utóbbi évtizedekben lassú csökkenést tapasztalnak, annak ellenére, hogy a visszairatkozások aránya több mint 90%-os. (A művészeti iskola oktatási intézménynek minősül, ezért minden tanév elején be kell iratkozni. Ez vonatkozik a régi és új növendékekre is – szerk.)

Körösparti Ágnes, a program ötletgazdája elmondta, szerették volna megmutatni a gyerekeknek, hogy egy hangszer nem csak „komoly” dolgokra használható, hanem kellemes szórakozást és kikapcsolódást is jelenthet.

– Azt látom, hogy aki 1-2. osztályos korában kezdi a zenetanulást, sokkal könnyebben tanul. Játékosan, ritmusokon és mondókákon keresztül ismerkedik meg ezzel a világgal, és az előképző után már minden nehézség nélkül fogja kezébe a hangszerét – fejti ki a véleményét az intézmény igazgató-helyettese, aki legnagyobb gyermekét szeptembertől dobra íratja be.

Aki kedvet érez a művészetoktatáshoz, június 14-én és 15-én iratkozhat be az intézménybe, a Fő téri Általános Iskola első emeleti tantermében.

Csanálosi Laura, Bencsik Mihály (középen) és Bencsik Attila

Két aranyérmet nyert a Szarvasi Kézműves Sörfőzde a Central European Beer Awards-on

Bandi bácsira emlékeztek a Történeti kertek és kastélyparkok napján