in ,

Lila fecskék a világ körül

A digitális kompetenciák elmélyítését szolgáló, élmény- és felfedezés központú, komplex tehetséggondozó program megvalósítása.

A „Lila fecskék” a Gál Ferenc Egyetem Szarvasi Gyakorló Általános Iskola és Gyakorlóóvoda óvodai intézményegységének évek óta működő nagy hagyományokkal rendelkező tehetséggondozó műhelye, ahol a gyermekek a rendszeresen szervezett foglalkozásokon lehetőséget kapnak önkifejező képességük fejlesztésére rajzolás, mintázás és kézimunka területeken. A tehetséggondozó programba, olyan lokálpatrióta népi kismesterséget életben tartó szakemberek bevonását is fontosnak tartjuk, akik egy-egy technika bemutatásával új élményt biztosítanak a műhelyfoglalkozásokon részt vevő gyerekek számára. A legtehetségesebb tanulóinknak a szarvasi Chován Kálmán Alapfokú Művészeti Iskola képző – és iparművészeti tanszékén van lehetőség további tehetséggondozásra. A térbeli-vizuális téren kiemelkedő képességű gyermekek alkotásaival rendszeresen részt veszünk helyi, regionális, megyei rajzpályázatokon. A tematikájában, technikájában is eltérő munkákkal kiváló helyezéseket és különdíjakat tudhatunk magunkénak.

Ebben a nevelési évben a „Lila fecskék” vizuális-téri óvodai tehetségműhely foglalkozásain részt vevő gyerekek olyan élmény- és felfedezés központú komplex tehetséggondozó programban vettek részt, mely során a digitális kompetenciáik is fejlődtek. A digitális eszköz felhasználásával élményközpontúbbá vált számukra a világ művészeti alkotásainak megismerése. Az így szerzett komplex ismeretanyag felhasználásával saját alkotásokat hozhattak létre. A program az Nemzeti Tehetség Program keretén belül az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával valósulhatott meg.

A program célkitűzései:

  • A kiemelkedő képességű, kreatív gyermekek felfedezése, személyiségük optimális fejlesztése, a gyermekek érzelmeire építve, az alkotó képességeik kibontakoztatása, megerősítése, térbeli-vizuális látásmódjuk fejlesztése.
  • Elfogadás, alkotás, megismerés, önmagára találás, kreatív gondolkodásmód fejlesztése.
  • A program során közös műalkotások elkészítésére is ösztönöztük őket, mely során fejlődtek szociális kompetenciáik is: kapcsolatteremtés, feladattudat, kommunikáció, feladattartás.
  • Az alkotó tevékenységek alapvető feltételeként fejlesztjük a gyermekek finommotorikáját, anyag- és technika ismeretét.
  • A felismert tehetségígéretek motiválása, látásmódjuk kiszélesítése a világ népei kulturális örökségének megismertetése iránt.
  • A digitális eszközök segítségével pedig lehetőséget biztosítunk számukra a különböző kontinensen élő népek művészeti alkotásainak felfedezésére, így komplex többlet élményt adva, inspirálni őket saját műalkotásuk létrehozásában, a már ismert eszközök és technikák felhasználásával, valamint új technikák megismertetésével.

A műhelyfoglalkozásokat kiemelten projektmódszerrel valósítjuk meg. A projekt témák kibontakoztatása magával hozza az ötletelés, a kutatás, a véleménykérés, a kételkedés, a kísérletezés, a vizsgálódás a kipróbálás megannyi pillanatát. Az információgyűjtéshez a digitális eszközök által nyújtott lehetőségeket használtuk ki (tablet, internet, projektor, laptop). Az összegyűjtött információkat a tableten letöltött program segítségével közösen megszerkesztve, kedvükre nézegethették, inspirálódhattak, így gazdagítva tapasztalataikat, és digitális kompetenciáikat. A program színesebbé tétele, a társas együttlétek tartalmasabb megélésének céljaként alkalmazásra került a zenehallgatás, mint inspirálós (az adott kontinensre jellemző zene megismerése), relaxációs (alkotó folyamat közben) módszer. A zenehallgatást összekapcsoltuk a gyermeki fantázia mobilizálásával. A különböző tájak gyerek játékaival is megismerkedtünk, így még közelebb érezhették magukhoz az adott kontinensen élő gyerekek kultúráját. A játékok során fejlődött szociális kompetenciájuk és gazdagodott a világról alkotott képük.

A program felépítése:
A témák feldolgozását a képzeletbeli utazás megtervezésével kezdtük el, megismerkedtünk a papírmasé technika alapjaival és a csiriz természetes ragasztó elkészítésével. A közös munka során elkészítettük a papírmasé földgömbünket, aminek a segítségével nyomon tudtuk követni, hogy a Föld melyik kontinensén kalandozunk.

Az utazásunkhoz járművet is készítettünk, léghajót. Tablet segítségével a kutatás, ismeretbővítés módszerét alkalmaztuk, melynek eredményeképpen megtudtuk, hogy a léghajó feltalálása magyar feltaláló személyéhez fűződik (Schwarz Dávid). Járművünket papír mozaik technikával díszítettünk. Az inspirációt pedig Antoni Gaudi katalán építés díszítő technikája adta.

Utunk során felfedeztük Észak- és Dél – Amerika őslakosainak kultúráját. Először az Indiánok egyik jelképével, a totem oszloppal ismerkedtek meg a gyerekek, majd fonalból el is készítették saját totem figurájukat.

A gyapjú másik felhasználási módjával is találkoztak. A nemezelés technikájának bemutatása után nemezlabdát készíthettek a gyerekek, a labda készítése közben ismereteket szerezhettek Dél – Amerika egyik jellegzetes állatáról, az alpakáról.

A kalandozást Afrikában folytattuk, a lemenő nap fényében az afrikai állatok sziluettjét csodáltuk meg, és meg is festettük akvarell papírra. Az új technika és anyag bemutatása után a gyerekek nagy érdeklődéssel készítették el saját alkotásaikat.

Ausztráliában a bennszülöttek hagyományos díszítő technikáját tableten csodálhatták meg, majd saját elképzelés alapján díszítették ki Ausztrália őshonos állatait, és a bennszülöttek hagyományos fegyverét, a bumerángot.

Utazásunkat Ázsiában fejeztük be, ahol a papírmerítés különleges technikáját próbálhatták ki a gyerekek és változatos gyöngyékszereket készíthettek egy lokálpatrióta népi kismester segítségével, aki változatos ötletekkel látta el a tehetségműhelybe járó gyerekeket.
Az év végén egy kiállítás zárta a programot, ahol megcsodálhatták az érdeklődők a gyerekek által készített alkotásokat. A megtekintése során a következő generációk is inspirálódhattak, az elődeik műveiből. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a műhelymunka során megtanult technikákat az ide járó gyerekek a saját csoportközösségükbe visszatérve gyakran elmagyarázták, megmutatták az érdeklődő társaik számára.

“Csináljon bármit, ami nyitogatja szemét és eszét, szaporítja tapasztalatait. Ő azt hiszi, csak játszik.

De mi már tudjuk mire megy a játék. Arra, hogy e világban otthonosan mozgó, eleven eszű és tevékeny ember váljék belőle.” Varga Domokos

Sulyan Eszter – szakvezető óvodapedagógus – Gál Ferenc Egyetem Szarvasi Gyakorló Általános Iskola és Gyakorlóóvoda

What do you think?

Hétszínvirág

Hétszínvirág

Ifjabb dr. Fabó Ferenc új emléktábláján helyezi el koszorúját családja

Emléktábla őrzi ifjabb dr. Fabó Ferenc emlékét