in , , ,

Sokaknak még mindig a Körös-part a Riviéra

A magyarok kevesebb, mint fele tervez nyaralást – derült ki a Generali Biztosító tavaly készített reprezentatív felméréséből. A HVG által közölt írásban a főbb okok között a kedvezőtlen gazdasági helyzet mellett a szélsőséges időjárási tényezők is közrejátszottak. Az utazóközönség jelentős része (37%) belföldi nyaralásban gondolkodott, 14%-uk pedig külföldi utazást tervezett. Ezúttal annak jártunk utána, változott-e valamelyest egy év alatt a helyzet. Nem reprezentatív körkérdésünkben különböző korosztályú és szociális háttérrel rendelkező személyeket kérdeztük nyaralási terveikről, álmaikról.

Ambrus Annamária, két gyermekes édesanya (bevezető képünkön):

Szerencsére vannak külföldi rokonaink, így alkalomadtán őket is felkeressük. Két kisgyerekkel nem könnyű azonban hosszú utakat tervezni, de szerencsére itthon, Csabacsűdön jól felszerelt játszótér áll rendelkezésre és sok barátunk van. Ez jelentősen megkönnyíti a nyári kikapcsolódást. Emellett Békés megye is számos látnivalóval és stranddal van felszerelve, az arborétum sincs messze, így azt is gyakran felkeressük. A nyaralásra szánt összeget persze nagyon be kell osztani, de így van ez szinte mindennel manapság.

Tóth Erika, kétgyermekes édesanya

Tóth Erika, két gyermekes édesanya:

Egy napos kirándulásokra szoktunk elmenni, mert idegen helyen sem mi, sem a gyerekek nem szeretnek aludni. Így egy szegedi vadaspark, egy kiskunmajsai fürdőzés, egy gyulai várfürdő vagy épp egy csabacsűdi falunap belefér a nyári kikapcsolódásba. A programot mindig a pénztárcánkhoz mérjük, és annak függvényében indulunk el valahova. Jövőre már a gyerekek is nagyobbak lesznek, akkor valószínű, hosszabb utakra is elmegyünk. Fontosnak tartom, hogy akárcsak én, ők is sokat lássanak és tapasztaljanak a gyerekkorukban. Így lesz később miről mesélni.

Szabó Zoltán, pedagógus

Szabó Zoltán, pedagógus:

Ma éppen 80 diákkal címereztem Cserkeszőlőben, amit jelképesen felfoghatunk egyfajta nyaralásnak: a nap is adott volt és a tenger(i) is. Komolyra fordítva a szót, augusztus a nyaralás hónapja lesz. A párommal ez lesz az első közös utunk. Januárban már lefoglaltunk egy romantikus szállást a tengerparton. Ezúttal kivételesen nem számítottak az anyagiak, szeretnénk több időt együtt tölteni, napozni, fürödni, hajókázni és a helyi sajátosságokat megismerni.

Sógor Tihamér, buszsofőr

Sógor Tihamér, buszsofőr:

Én Ipolynyéken, egy szlovákiai kis faluban élek. Számomra a kikapcsolódást jórészt az jelenti, ha csoportokat kísérek kirándulni. Gyakran járom a környező országokat, Csehország, Lengyelország, Magyarország, de már Görögországba is eljutottam. Idén a családdal Horvátországba szeretnénk utazni, ha a munkám engedi. Anyagilag persze nem könnyű egy nyaralást megvalósítani, de szerintem kis odafigyeléssel minden megoldható.

Gunda Mária, házigondozó

Gunda Mária, házigondozó:

Nem tervezünk semmit, ugyanis nem engedhetjük meg magunknak. Én a szabadság ideje alatt is gyakran vállalok munkát, tavaly pl. a gyomaendrődi bogárfesztiválon dolgoztam. Egyedül nevelem a gyermekeimet, így nem könnyű. Mindössze augusztus 20-án kirándultunk egy kicsit, Gyulán jártunk. Néha előfordul, hogy lemegyünk a Körösre vagy barátokkal közösen szalonnát sütünk, több sajnos nem fér bele.

Gombárné Bata Mária, nyugdíjas

Gombárné Bata Mária, nyugdíjas:

Nagyobb nyaralást idén nem tervezünk, unokázással fog telni ez a nyár. A gyerekek Székesfehérvárról hazaköltöztek, így több időt tölthetek velük. Nagyon szeretem Szarvast, a Körös-partot, imádom a Vízi Színházat, szívesen jövök ide esténként. Kis túlzással szinte minden napomat itt töltöm, részben azért is, mert a férjem külföldön dolgozik. Nekem ez jelenti a kikapcsolódást. Én azt tapasztalom, hogy egyre nehezebb ma félretenni a nyaralásra, egy 3-4 fős családnak komoly fejtörést okozhat.

Dr. Gőgh Edit pszichiáter szerint mindenkinek szüksége van időnként a regenerálódásra, pihenésre. Ahogy fogalmazott, az autóban is lemerül időnként az akkumulátor, ami az emberi szervezettel is megtörténik. Ezért fontos a hármas egység, a testi-lelki-szellemi feltöltődés. Arra a szakember sem tudott válaszolni, hogyan tegyük mindezt. Recept ugyanis nincs, lényeg, hogy mindenki egyéni igényei és vágyai szerint töltse fel kiürült lelki akkumulátorát.