in , , ,

Siker volt a szimfonikus koncert

Kedden este a Cervinus Fesztivál keretében a Buckinghamshire County Youth Orchestra szimfonikus zenekara adott koncertet a Vízi Színház színpadán. A közönség létszáma azért volt meglepő, mert a komolyzenei koncertek (kivéve a Chován Kálmán Művészeti Alapiskola gyermekek előadóestjei) nem szoktak teltházasak lenni. Kedden este viszont majdnem teltházzal várta a közönség a hangverseny kezdetét.

Dósa Zsuzsa a Cervinus Teátrum művészeti vezetője és Babák Mihály Szarvas Város polgármestere köszöntötte a fiatal művészeket, akik 20-22 fokból, 35-40 fokos melegbe csöppentek a délutáni próbán, ami nem biztos, hogy kellemes volt számukra. Ettől függetlenül fekete ruhába öltözve jöttek színpadra, elegánsan koncerthez illően.

Babák Mihály elmondta köszöntőjében, hogy nagy megtiszteltetés vendégül látni a zenekart, mert Szarvason szereik a zenét. Megkérdezte a zenekar vezetőjét Tom Hornt, hogy bír ennyi tehetséges fiatallal, – aki válaszában elmondta mindannyian szuper zenészek, és egyáltalán nincsen gond velük. Dr. Dósa Zsuzsa jelezte, a koncert 2×40 perc, mert a zenészeknek kell a szünet, a hőség miatt.

Tom Horn kalauzolta végig a közönséget az elhangzott művek rejtelmeibe, tolmácsa Váradi Eszter volt.

Elmondta, hogy Buckinghamshire Megye, London északi részén található. A zenekar 12-19 éves fiatalokból áll, akik 19 különböző iskolába járnak, de a megye legjobb muzsikusai. Játszanak egyéb zenekarokban is, de mindenkinek megtiszteltetés a Buckinghamshire County Youth Orchestra szimfonikus zenekarban játszani. A hangverseny 2×40 perc, mert a zenészeknek kell a szünet, a hőség miatt.

Először Muszorgszkij: Éj a kopár hegyen című zenekari hangverseny-fantáziát mutatták be, amit Rimszkij-Korszakov hangszerelt, és a kompozíció befejező munkáit is ő végezte el. A darab szürreális, természetfölötti hangok földalatti zaja, a sötétség szellemeinek, majd magának a Sátánnak feltűnése, dicsőítése és fekete mise. Boszorkányszombat, de az orgia tetőpontján megkondul a távolban egy falusi templom harangja, amely elűzi a sötétség szellemeit… és jön a virradat.

A második mű Edvard Grieg, Peer Gynt szvitje. Grieg Ibsen Peer Gynt-jéhez írt felkérésre kísérőzenét. Tételei: Reggeli hangulat, Aase halála, Anitra tánca és végül a művet záró tétel, Solvejg dala  – a szvit legismertebb részlete.

A szünet után Csajkovszkij: IV., f-moll szimfóniája hangzott el. Az első tétel az egész mű „magva”. A második egy lassú scherzó, aminek értéke, hogy a vonósok pengetve játsszák a dallamot. A záró harmadik rész, pattogó ritmusú dallam, ami a zeneszerző kommentárja szerint: „Örülj mások örömének – tovább élhetsz!”

Kedden este a fiatal zenekart Georgios Balatsinos az Athéni Szimfonikus Zenekar karmestere vezényelte.

A koncertet a közönség felállva köszönte meg. A ráadás Johannes Brahms V. Magyar tánca volt, amit kétszer is eljátszottak, a közönség szűni nem akaró tapsa hatására.

A fotókat készítette: Babák Bence

Közjáték

Aki koncertre jár, nem mindenki tudja: tétel közben nem illik tapsolni. Egy mű tételei között tapsolni olyan, mintha egy vers elmondásakor az egyes szakaszok elhangzása után megtapsolnánk az előadót, vagyis félbeszakítanánk a verset. Így van a zenével is, akkor tud igazi erővel hatni, ha egyszerre hangzik el az egész. Nem azt gondolom, hogy ismerni kell a műveket – én sem ismerem – általában van a művek előtt szóbeli ismertető, ahogyan kedden este is volt, aki elmondta a mű hány tételből áll. De a karmesteren is mindig látszik, hogy tételszünet van, vagy vége az adott zenei műnek.

Vélemény, hozzászólás?

Elköszönt Szarvastól a virágok, színek, gyerekek és kövek szerelmese

Új lakó az állatparkban: az aranysakál