in ,

M44: Jövő héten szerződéskötés, tavasszal indul az első kapavágás

Már jövő héten aláírásra kerülhet a kivitelezői szerződés, és a tervek szerint decemberben átadják a munkaterületet. Az M44-es Kondoros-Tiszakürt szakaszát illetően múlt héten az a hír látott napvilágot, hogy sikeresen és eredményesen zárult le a közbeszerzés. Mint ismeretes, az első ütem, Tiszakürt-Kunszentmárton szakasz kivitelezője a Duna Aszfalt Kft.-Hódút Kft. A második ütemben a Kunszentmárton és Csabacsűd közötti rész kivitelezését az EuroAszfalt—Swietelksy—Soltút—A-Híd Zrt. végzi. A harmadik ütemben pedig Csabacsűd-Kondoros közötti szakaszt Duna Aszfalt Kft.-Hódút Kft. építi majd. A beruházás összesen több mint 145 milliárd forintból valósul meg.

A beruházás részleteit ismertették november 23-én a Békéscsabai Kormányhivatalban a régió országgyűlési képviselőinek, polgármestereinek, valamint a műszaki engedélyeztetési és fogyasztóvédelmi főosztályának részvételével.

Gajda Róbert kormánymegbízott rámutatott, először 1979-ben merült fel a gyorsút építésének a gondolata, vagyis történelmi léptékű bejelentésről van szó. A sok beszéd után végre eljött a cselekvés ideje. Hangsúlyozta, szerették volna, ha mind a 75 polgármester jelenlétében tájékoztathatják a közvéleményt, hiszen ez az a hír, aminek párttól, hovatartozástól függetlenül mindenki örül, de a sajtótájékoztatónak így is szimbolikus értéke van.

Rámutatott, a siker egy közös politikai lobbi eredménye, és kiemelten köszönetet mondott Domokos Lászlónak, az ÁSZ elnökének és Farkas Zoltán korábbi megyei elnöknek.

Vantara Gyula országgyűlési képviselő kiemelte, az M44-es egyelőre egy lehetőség, aminek a kihasználtsága rajtunk múlik. Hozzátette, a marsallbot a kezünkben van, ha tudunk élni vele, Békés megye soha nem látott fejlődésnek indulhat.

– Nemcsak Közép-Békésnek jelent ez megoldást, hanem Észak és Dél-Békésnek is, hiszen a szakmában elvárt követelés, hogy a XXI. században az elérhetőség 20-30 perc alatt biztosítva legyen. Ez azt jelenti, hogy a megye bármely településéről ennyi idő alatt érjük el az autópályát. Ez az északi részen valószínűleg az M4, M8 megépülésével fog megvalósulni, de Közép-és Dél-Békés településeinek ez a lehetőség megadatik – nyomatékosította.

Az íratlan szabályok közé sorolta azt is, hogy a tőke 2 óránál többet nem hajlandó utazni. A gyorsút elkészültével pedig ennek a feltételnek is meg tud felelni a megye, Budapestet alapul véve. Ezzel együtt a beruházás munkahelyeket teremt a megyei kisvállalkozások számára is, a Csabacsűd-Kardos között épülő üzemmérnökség pedig 25-30 kvalifikált szakembert fog foglalkoztatni.

Bízik benne, hogy a beruházást követően kinyílnak lehetőségek a munkavállalók számára. A menetidő lerövidüléséből kifolyólag egyre többen választják az ingázást, és várhatóan lesznek olyanok is, akik a hazatelepülés mellett döntenek.

Dankó Béla országgyűlési képviselő aláhúzta, az utolsó pillanatban sikerült megkapni ezt a fejlesztés a kormánytól, mert egyébként a megye olyan lépéshátrányba került volna, amit már nem lehet behozni. Kiemelte, a pozitív döntést részben az ország gazdasági helyzete tette lehetővé, mivel a beruházás hazai forrásból valósul meg.

Dr. Kovács József országgyűlési képviselő a megyeszékhelyek javuló megközelíthetőségéről beszélt. Mint mondta, a sok-sok ígéretek után végre eljött az a pillanat, amikor a megvalósulás elérhető közelségbe került.

Szarvas Péter, Békéscsaba polgármestere szólt arról, hogy mennyire szerencsésnek érzi magát, amiért a fejlesztés épp a regnálása idején történik. Ennek ellenére úgy véli, nem a szerencse érdeme, hogy sikerült idáig eljutni, hanem közös összefogás eredménye.

– Emlékszem arra a pillanatra, amikor Orbán Viktor miniszterelnök április 26-i látogatásán megkezdtük azt a prezentációt, ami több mint két órán keresztül tartott. Az első dia az M44-es út fontosságáról szólt. Elhoztam magammal a miniszterelnök úrral akkor aláírt megállapodást, amelynek az első pontja azt tartalmazza, hogy a kormány fontosnak tartja a célkitűzést, és segíteni fogja a megvalósulást – idézett fel egy döntő momentumot.

Mint mondta, mindig bizakodó volt, és arra kért mindenkit, hogy terjessze a hírt, Békéscsaba és Gyula elérhetősége hamarosan javulni fog.

Dr. Görgényi Ernő, Gyula első embere elsőként a gyulai polgárok örömének adott hangot. Rámutatott, a beruházás nemcsak gazdasági, hanem turisztikai szempontból is jelentős, mivel 2012 óta folyamatosan nő a vendégéjszakák száma. Emellett komoly iparfejlesztési tervekkel is rendelkezik a város, amihez kiváló alapokat biztosíthat az M44-es fejlesztése.

– Volt olyan, amikor egy autópálya megépült, de az érintett térség számára nem hozott valódi fellendülést, nekünk itt, Békés megyében élnünk kell a lehetőséggel – tette hozzá.

A beruházás részleteiről Dobókői György, a Békés Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztályának főosztályvezetője tájékoztatta a sajtó képviselőit. Egyebek mellett kiemelte, a több mint 145 milliárd forintos fejlesztés részeként három pihenőhely létesül, 44 aluljáró és fölüljáró készül, ill. Körös folyó felett egy 450 méter hosszú impozáns acél ívhíd épül, díszvilágítással.

Vélemény, hozzászólás?

Sinkovicz Mihályné Böbe és Szebegyinszkiné Janecskó Judit

Érdeklődés hiányában a foltos tótok minden további kiállítása elmarad

Hatvanéves a krakói labdarúgás