Lázas munka a matekérettségin
Lázas munka a matekérettségin (Fotó: Bencsik Ernő)
ban/ben ,

Matekérettségi a távoktatás árnyékában

A magyar után tegnap matektudásukról adtak számot az érettségizők. A Vajda Péter Evangélikus Gimnázium tanulói közül 69 diák közép, hárman emelt szinten futottak neki a talán legizgalmasabb vizsganapnak.

Kituljak Eszter szaktanár mellett Brachna Balázs, Závoda Szabina, valamint az emelt szintet író Frankó Dániel foglalta össze tapasztalatait a vizsgáról, illetve mondta el véleményét arról, hogy a matek és az online oktatás hogy működött együtt a pandémia alatt.

Kituljak Eszter, szaktanár: A középszintű érettségi vizsga I. részében 45 perc alatt 12 feladatot kellett az érettségizőknek megoldani, melyre 30 pontot kaphatnak. A feladatok a matematika 12 témaköréből, az előző évekhez hasonló módon kerültek kijelölésre. Talán a pontozást lehet egy kicsit “kifogásolni”: a 30 pontból 12 pontot három feladat megoldásával szerezhettek meg, a további 16 pont megszerzéséhez kilenc egyszerű feladatot kellett megoldani. A II. részben 135 perc alatt három 12 pontos és háromból kettő 17 pontos feladat megoldása várt az érettségizőkre. A 13. és a 14. feladat kifejezetten diákbarát feladat volt, aki sokat gyakorolt, nyilván örömmel oldotta meg. A 17 pontos feladatok sok részből állnak: a 16. feladat például a gráfelmélet, valószínűségszámítás, térfogatszámítás, hasonlóság ismeretét igényelte. Az érettségizőknek tudniuk kellett, hogy a három 17 pontos feladat közül számukra melyik feladat elhagyása a legkedvezőbb.

November óta online oktatásban készítettük fel diákjainkat az érettségi megmérettetésre. Amikor a vírushelyzet miatti szabályok lehetővé tették, heti egy jelenléti napon találkoztunk, de az a néhány alkalom nem pótolhatta a napi személyes találkozást, amikor a matematika tanár azonnal tud reagálni egy-egy problémára. Jelenlétben alig volt lehetőség dolgozatírásra, pedig egészen más érzés otthon, egyedül írni egy dolgozatot, mint az iskolában, a vizsga szabályzatnak megfelelően. Amit lehetett megtettük; diákok, szaktanárok egyaránt. Azt remélem, hogy diákjaink el tudták érni a maguk elé kitűzött célokat, s bár most valószínűleg sokan nagyon nehéznek találták az ide vezető utat, utóbb arról is kiderülhet: önállóbbá, erősebbé tette őket.

Milyen témakörből készültél legtöbbet?

Balázs: Személy szerint a matematika érettségire való felkészülés során nem volt olyan téma, amit jobban át néztem volna. Mindegyik témakörön végigmentünk a felkészítő szaktanárral, illetve magántanárral. Persze megmutatkozott, hogy például a koordináta geometriával lehetett volna többet foglalkozni, de azért így is jó érdemjegyre számítok. — 

Szabina: Órán Eszter nénivel minden fontosabb témakörön végigmentünk, ami szóba jöhet a matematika érettségin. Számos korábbi érettségi feladatsort átbeszéltünk, több problémásabb feladat megoldását megnéztük.  Ezen kívül én leginkább a kombinatorikai és valószínűségszámítási feladatok megoldásával foglalkoztam egyénileg. A korábbi érettségikből kiindulva az mondható, hogy ezek szinte mindig megjelennek, akár több feladatban is.

Dani: Az emelt érettségihez minden témakört nagyon jól kell tudni, ezért próbáltam nagyjából azonos időt szánni a tanulásukra, az utolsó napokban pedig azokat a témákat gyakoroltam, amik nehezebben mentek az ismétléskor. Az elmúlt napokban inkább a valószínűségszámítási feladatokra, a függvény és sorozat elemzésekre és az integrálásra fektettem nagyobb hangsúlyt .

Érkeznek a vajdások a matekérettségire (Fotó: Bencsik Ernő)
Érkeznek a vajdások a matekérettségire (Fotó: Bencsik Ernő)

Melyik feladat okozta számodra a legtöbb fejtörést?

Balázs: Számomra az előbb már említett koordináta geometria volt a nehéz, illetve még a valószínűség számítás. Az alap problémák ezekből a témakörökből nem okoznak gondot, de az összetett feladatok már annál inkább.

Szabina: Egyik feladatot sem mondanám teljesíthetetlennek. A szokásos témák (sorozatok, logika, halmaz, geometria, statisztika, egyenletek, valószínűségszámítás) mind megjelentek az első 45 percben. Én személy szerint a második részt sem gondolnám túl nehéznek, hosszabb szövegekkel, kicsit bonyolultabb megfogalmazásokkal kaptuk sorra a feladatokat. Problémát egyik sem okozott igazán, bár az utolsó feladatot nem gondoltam a legegyszerűbbnek. Az előtte álló két feladat sokkal szimpatikusabb volt számomra, így nem volt kérdés, hogy melyik lesz az a feladat amit kihagyok. Mások véleményét olvasva azt állíthatom, hogy a labradoros (15. feladat) volt az idei év legérdekesebb feladata, bár matematikailag nem mondható ez sem bonyolultnak. 

Dani: Az emelt feladatok között az egy témán belüli feladatok között nagyon nagy nehézségbeli különbségek lehetnek. Az idei feladatok közül az utolsó feladatot mondanám a legnehezebbnek, ami geometriai összefüggések alkalmazásait igényelte.

Mennyire nehezítette meg a felkészülést az online oktatás?

Balázs: Én úgy gondolom, hogy ha jelenléti oktatásban készülünk fel az érettségire, akkor azért a tanáraink jobban nyomon tudták volna követni a munkánkat. Az online oktatás alatt  minden szaktanár azon volt, hogy minél többet hozzon ki belőlünk, és aki hajlandó volt leülni tanulni, rászánta az időt, annak szerintem az érettségi jól fog sikerülni. A maximumot, amit ki lehetett hozni, én kihoztam magamból, és úgy gondolom, hogy a többi diáktársam is így nyilatkozna erről.

Szabina: A matematika az egyik olyan tantárgy, amiből elengedhetetlen a tanári magyarázat. Az online órák nem mondanám, hogy pótolták a jelenléti oktatást, de azért nagy segítséget nyújtottak számunkra. Egyetértek azzal, hogy tanárainknak így sokkal nehezebb volt nyomon követni a felkészülésünket és ellenőrizni azt. Több felelőség hárult a diákokra, főként az érettségizőkre. Reméljük a gyakorlásra fektetett sok időt az érettségi is mutatni fogja. 

Dani: Számomra sajnos nagyon megnehezítette. A személyes jelenlétet és az iskolában történő dolgozatírásokat sajnos nem lehet pótolni. Eszti néni ennek ellenére mindent megtett, hogy ebben a szerencsétlen helyzetben is a lehető legjobban felkészítsen minket, de a sok hetes kihagyás és itthon töltött idő után a valódi vizsgahelyzet hatása fokozta a stresszt, ami eddig is bennem volt. Úgy érzem, ha rendes körülmények között készülhettem volna fel, nem befolyásolta volna a teljesítményemet a hirtelen megnövekedett stressz.

Fotó: Bencsik Ernő

Tetszett a cikkünk?

Kacsa-tó: Itt csak egy kérdés van, kell vagy nem?

Galát Dávid, Sükösd Attila és Szpisjak Bence

A bronzérem is szépen csillog