ban/ben ,

Elkezdődött a Bikazugi-ág kotrása

Zajlanak a kotrás előkészületei (Fotó: Babák Zoltán)

Két úszó gépszörny vette birtokba a Szarvas-Békésszentandrási Körös-holtág Bikazugi ágát. A szakma mocsárjárónak vagy úszókotrónak nevezi ezeket a munkagépeket. A nagyobbik önmagában is impozánsan néz ki, igazi ritkaság.

A készülődésre rendszeres olvasónk Magdi hívta fel a figyelmünket. 🙏

Mit csinálnak ezek az óriások azon a keskeny Körösön?

A Közbeszerzés.hu-n a következő jelent meg tavaly június 26-án: “Szarvasi holtág 13+850-21+520 km szelvények közötti iszaptalanítása hidromechanizációs kotrással (A 21+520 km szelvényben a torkolat iszaptalanítása is szükséges 100 fm hosszon, a közúti hídig. A kitermelt kb 209 000 m3 iszapot zagytározó kazettákban kell elhelyezni, és a szűrt, tiszta vizet vissza kell vezetni a holtág rendszerébe)”.

Szarvas város polgármestere, Babák Mihály egy augusztus végi tájékoztatójában közzé tette a kivitelező Mészáros és Mészáros Kft. levelét, melyben értesítik arról, hogy kezdődik a Szarvas-Békésszentandrási Körös-holtág kotrása. Akkor még a munkák kezdetének tervezett időpontja 2020. szeptember 2-a volt, ám közbeszólt a vírushelyzet.

Végül ez év július 1-én megkezdődött a kotrás, hivatalosan “az öntözésfejlesztési kormányprogram keretében megvalósuló „Szarvasi holtág rugalmas vízpótlási lehetőségének kiépítése I. ütem” című projekt, aminek a tájékoztatók szerint “célja a működőképes, fenntartható vízvisszatartási és vízszétosztási rendszer fenntartása, a vízpótlási és vízelvezetési infrastruktúra ki- és átalakítása”. Erről hírt adott Facebook-oldalán a Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság is. Szakmai részleteket ott olvashatnak.

Hogy is néz ki a projekt a valóságban?

A kotrási művelet 7 kilométernyi Körös-szakaszon valósul meg. Ebből – a HAKI-hídtól a Liget Hotel irányába – 200 méteren érinti a szélesebb ág ásott szakaszát, a többi a Bikazugi ágat, ami elhalad Maczó, Szappanos és Mótyó előtt a HAKI-kezelésében levő szakaszig.

Zajlanak a kotrás előkészületei
Zajlanak a kotrás előkészületei július 29-én (Fotó: Babák Zoltán)

A miniszteriális úton a Körös-Maros Nemzeti Parkot elhagyva létesült egy lejáró, amin ezek a különleges gépek vízre tudtak szállni, illetve szükség esetén a part felől hozzáférhetők.

A kotrási művelet a két mederéltől 5-5 métert elhagyva történik. Ahol ez a gép végez, ott a mostani 1,5-1,6 méteres vízmélységből 3 lesz. Az iszapot kikotorja egészen a kemény altalajig. A felkavart vízből némi iszap vissza fog ülni az aljára.

A vizes iszapot hatalmas, több száz méter hosszú csőrendszereken – a szentesi út és a Petőfi Sándor utca közötti gátról jól látható – négy nagy zagytározóba pumpálják, ahol az iszap leülepszik, a vizet pedig visszavezetik a Körösbe.

A munkák megkezdődtek, kitűzött befejezési ideje november vége.

Ha további információkat szeretne olvasni a Körös-holtágakról, mindenképp a Körös-Maros Nemzeti Park természetvédelmi területfelügyelője, Tóth Tamás tanulmánya legyen az!

Tetszett a cikkünk?

Ott Ákos, Ott Lívia és a szarvasi páros, Gyurkó Anita és Gruner Benedek

A Gyurkó Anita–Gruner Benedek duó a második lett a HOPSZA Kupán

Galambos Hajnalka

Szimfonikus metál a Körös felett